BILSU3053 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

    • Nynorsk navn
      Leiing, samarbeid og utviklingsarbeid
    • Engelsk navn
      Leadership, Cooperation and Educational Development
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2024 høst, 2025 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2025 vår
    • Emneansvarlig
      Laila Skjei Flormælen
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

kka

Godkjent dato

Onsdag, januar 17, 2024

Emneinnhold

Emnet omfatter ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon, samt samarbeid med foreldre/foresatte og eksterne instanser til barns beste i et mangfoldig barnehagemiljø.

Emnet vektlegger pedagogisk ledelse, veiledning og hvordan lederhandlinger kan bidra til å fremme barns lek og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena. Utvikling av egen lederrolle blir tillagt stor vekt. Sentralt er også lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens samfunnsmandat. Emnet skal gi kompetanse til å reflektere over hvordan profesjonsetiske spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser.

Kunnskapsbasen bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag. Praksisstudiet er integrert i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier med relevans for barnehagen
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon
  • har kunnskap om barnehagelærerprofesjonen i utvikling
  • har kunnskap om hvordan politiske prosesser og ekstern styring kan påvirke barnehagens virksomhet
  • har kunnskap om tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • har kunnskap om ulike former for makt og konflikter og hvordan ledelse påvirker samarbeidsprosesser med et mangfold av foreldre/foresatte, kolleger og eksterne instanser
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, veilede, lede, gjennomføre, dokumentere og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i samarbeid med andre
  • kan tilrettelegge for motivasjon av personalet i en lærende barnehage
  • kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk, styringsdokumenter og forskningsbasert kunnskap som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk
  • kan arbeide med kompetanseutvikling i barnehagen og reflektere etisk over ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen
  • har innsikt i og kan benytte metoder og verktøy i vurderings-, dokumentasjons- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for sammenhengen mellom utviklingsprosesser, ledelse og kvalitet i barnehagen
  • kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • kan identifisere etiske dilemma, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
  • kan reflektere over egen kompetanse til å involvere, veilede og lede grupper av barn og personale med ulik bakgrunn og forutsetninger
  • kan reflektere over egen kompetanse til å samarbeide med kolleger og foreldre/foresatte
  • kan uttrykke et faglig begrunnet syn på barnehagelærerprofesjonen i et samfunnsperspektiv

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
L3-TF1: Lederplattform. Refleksjon i gruppe på ledelsesseminarDeltakelse på aktivitet/ekskursjonAnnet
L3-TF2: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon. Videreutvikles til mappe-eksamen (P)Praktisk arbeid og skriftlig innleveringIndividuell
L3-TF3: "Laget rundt barnet": Barnehagelæreren i tverrprofesjonelt samarbeidFramføring/presentasjonGruppe
L3-PE1: Refleksjon over etiske dilemma i barnehagen (P) Notat basert på erfaringer fra praksis. Refleksjon i gruppe på etikkseminarDeltakelse på aktivitet/ekskursjonAnnet
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Deltakelse på aktivitet/ekskursjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:L3-TF1: Lederplattform. Refleksjon i gruppe på ledelsesseminar
Individuell/gruppe:Annet
Arbeidskravets form (hva vurderes):Praktisk arbeid og skriftlig innlevering
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:L3-TF2: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon. Videreutvikles til mappe-eksamen (P)
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:L3-TF3: "Laget rundt barnet": Barnehagelæreren i tverrprofesjonelt samarbeid
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Deltakelse på aktivitet/ekskursjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:L3-PE1: Refleksjon over etiske dilemma i barnehagen (P) Notat basert på erfaringer fra praksis. Refleksjon i gruppe på etikkseminar
Individuell/gruppe:Annet
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
MappeeksamenMAPIndividuell3500ord100 %InternAlle

Vurderinger

Vurderingsform:Mappeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:3500
Enhet:ord
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:Alle
Kode:MAP
Sensorordning:Intern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:

  • Obligatoriske arbeidskrav L3-TF1, L3-TF2, L3-TF3, L3-PE1 og OBLTS må være godkjent

Skriftlig mappe-eksamen er en videreutvikling av L3-TF2