BKBUL1000 Barns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2015 høst, 2016 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2015 høst, 2016 vår
- EmneansvarligEva Stai Brønstad
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi forståelse og innsikt som er nødvendig for å legge til rette for lek, læring og danningsprosesser gjennom et spesielt fokus på bruk av kunstfagene som ressurs. Barn er selvstendige aktører med rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. Leken understrekes som en grunnleggende livs- og værensform med betydning både som egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Det legges vekt på miljøets betydning for lek, utvikling og læring, og for utvikling av demokratisk tenkning. Kunnskapsbasen bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, musikk, drama og kunst & håndverk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av tre tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1. Møte med barnet
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for meningsskaping, for læring, vennskap og kontakt med barn
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen
- har kunnskap om barns musikalitet og musikalske utvikling, barns utvikling i skapende arbeid med to og tredimensjonale uttrykk, og om estetiske dimensjoner og formmessige elementer i barns dramatisk lek og utvikling
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst rollemodell
2. Profesjonelle og etiske utfordringer
- har kunnskap og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid med medarbeidere og foresatte
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
3. Pedagogisk arbeid i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging, og i å lede barnegrupper
- har kunnskap om og kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B-PD1: Lek | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-TF1: Barns estetiske uttrykk | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-NO1: Språkobservasjon | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 % | Intern | Avholdes høst 2015 | |
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 6 | timer | 60 % | Intern | Avholdes vår 2016 |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: B-PD1
- SEK2: B-NO1, B-TF1, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |