BKFOR3510 Profesjonalitet og faglig fordypning i musikk, drama, kunst og håndverk
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 høst, 2021 vår
- EmneansvarligJan Ketil Torgersen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet er rettet mot arbeid med kunstfag i barnehagen, og skal gi innsikt i hvordan barnehagens miljø bidrar til barns identitetsdannelse og subjektskaping, undring og egen estetisk virksomhet. Det legges vekt på å se muligheter og utfordringer i praktisk pedagogisk arbeid med barn, tilknyttet ulike inne- og uterom. Studenten skal utvikle sin yrkesidentitet med kunstfagene som en viktig base. De skal kunne ivareta kunstfagene i barns lek, læring og danning. Studenten skal være i stand til å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid med fordypningsfaglig innhold.
Fordypningen består av fagene drama, kunst og håndverk, musikk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har utvidet kompetanse for å ivareta det kunstfaglige som en viktig dimensjon i barns liv i barnehagen
- har oversikt over kunstpedagogisk historie og teori
- kan reflektere over hvordan det medialiserte samfunn påvirker barns uttrykksformer
- har kunnskap om hvordan miljøet innvirker på barns subjektskaping og muligheter for estetisk utfoldelse
- har utvidet praktisk og teoretisk kunnskap om rommets betydning for barns lek, læring og danning, og kan utnytte både ute- og innerommene til arenaer for barns meningsskaping
- har fagdidaktisk kompetanse og kritisk refleksjonsevne relatert til arbeid med kunstfag i barnehagen
- kan lede kunstpedagogiske prosesser, og møte og støtte barn i deres undring og skapende uttrykk
- kan anvende utviklingsarbeid og forskning som grunnlag for eget utviklingsarbeid med barn
- er bevisst sin kunstfaglige yrkesidentitet og kompetanse, og har evne til å kommunisere denne til kolleger, foreldre og andre
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F-DR1: Dramapedagogikk | Framføring/presentasjon | Gruppe |
F-MU1: Akkompagnementsinstrument | Praktisk arbeid | Gruppe, med individuell vurdering |
F-TF1: Hvorfor kunstfag i barnehagen? Utformes som innlegg på foreldremøte, skriftlig og muntlig | Skriftlig oppgave | Individuell |
F-TF2: Barn og rom. Muntlig framlegg og praktisk oppgave. | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 5 | timer | 40 % | Intern og ekstern | Ingen | |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 60 % | Intern og ekstern | 7 virkedager forberedelse. | Praktisk/muntlig, 10-15 minutter fremføring pr. gruppe. Ca. 15 min. samtale i etterkant. Eksamen inneholder følgende obligatoriske aktiviteter : -oppstart med utdeling av oppgave -veiledning fra faglærere -forberedelser og øving i gruppe -visning for sensorer -gruppesamtale med sensor -opprydning |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: F-TF1
- PEK1: F-DR1, F-MU1, F-TF2, OBLTS
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BKBAC3900 Bacheloroppgave - Profesjonalitet og faglig fordypning i musikk, drama, kunst og håndverk