BKFOR3510 Profesjonalitet og faglig fordypning i musikk, drama, kunst og håndverk
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligHanne Bæverfjord
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet er innrettet mot kunstfaglig arbeid i barnehagen og hvordan barnehagelæreren kan tilrettelegge ute- og innemiljø som fremmer barns identitetsdannelse og som appellerer til lek, undring og utforsking. Barnehagelæreren skal motivere og støtte barns estetiske virksomhet og bidra til at barn opplever mestring og skaperglede. Det fordrer at barnehagelæreren selv behersker relevante metoder og teknikker, og tar i bruk sin pedagogiske kunstfaglige kompetanse i møte med barn. Dette emnet gir denne pedagogiske kunstfaglige kompetansen. Studenten skal utvikle sin yrkesidentitet som barnehagelærer med kunstfagene og estetiske læreprosesser som en viktig base. Studenten skal være i stand til å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid med fordypningsfaglig innhold. Fordypningen består av lærerutdanningsfagene drama, kunst & håndverk, musikk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan miljøet innvirker på barns subjektskaping og muligheter for estetisk utfoldelse
- har utvidet praktisk og teoretisk kunnskap om rommets betydning for barns lek, læring og danning, og kan utnytte både ute- og innerommene til arenaer for barns meningsskaping
- har kunnskap om og erfaring med ulike kunstfaglige metoder, teknikker, materialer og verktøy
- har utvidet kunnskap om dramaturgi og barneteater
- har utvidet kunnskap om og forståelse av barnekulturens betydning i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan lede og inspirere personalet i samskapende kunstpedagogiske prosesser med barn i barnehagen
- kan lede kunstpedagogiske prosesser, og møte, støtte, tilrettelegge for og inspirere barn i deres undring og skapende uttrykk
- kan anvende enfaglig og tverrfaglig forsknings- og utviklingsarbeid som grunnlag for eget kunstfaglig arbeid med barn
- kan anvende ulike metoder, teknikker, materialer og verktøy innen fagene drama, musikk og kunst og & håndverk
- kan bruke sin faglighet og forståelse av improvisasjon som arbeidsform i relasjonelle, samskapende møter
Generell kompetanse
Studenten:
- har utvidet kompetanse for å ivareta det kunstfaglige som en viktig dimensjon i barns liv i barnehagen
- kan reflektere over kunstfagenes betydning for barns danningsprosesser
- kan reflektere over hvordan det medialiserte samfunn påvirker barns uttrykksformer
- har fagdidaktisk kompetanse og kritisk refleksjonsevne relatert til arbeid med kunstfag i barnehagen
- har bevissthet om sammenhengen mellom faglig og intuitiv kompetanse i improviserende samspill
- er bevisst sin kunstfaglige yrkesidentitet og kompetanse, og har evne til å kommunisere denne til kolleger, foreldre og andre relevante aktører i samfunnet
- har forståelse for at utviklingsarbeid og forskning er en forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F3-TF1: Barnekulturprosjekt | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
F3-TF2: Hvorfor kunstfag i barnehagen? | Framføring/presentasjon | Individuell |
F3-TF3: Barn og rom | Praktisk arbeid | Gruppe, med individuell vurdering |
F3-DR: Dramaturgi og barneteater | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
F3-MU: Akkompagnementsinstrument | Praktisk arbeid | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 40 % | Intern og ekstern | Ingen | |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 10 | dager | 60 % | Intern og ekstern | Alle | Totalt består eksamen av 10 virkedager som inkluderer forberedelser. Eksamen avsluttes på dag 10 med inntil 30 min visning pr. gruppe og påfølgende samtale med faglærer og sensor. Studenten skal signere oppmøteliste ved oppstart, veiledning og visning. I tillegg fører eksamensgruppene oppmøte for sin gruppe alle eksamensdager. Deltagelse på forberedelsene er en del av eksamen og en forutsetning for å delta på visning og påfølgende samtale. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: F3-TF2
- PEK1: F3-TF1,F3-DR, F3-MU, F3-TF3, OBLTS
Arbeidskrav/eksamen er ekvivalent med tidligere arbeidskrav fra BKFOR3510:
Arbeidskravet F3-MU Akkopagnementsinstrument er ekvivalent med F-MU1 Akkopagnementsinstrument
Arbeidskravet F3-TF2 Hvorfor kunstfag i barnehagen er ekvivalent med F-TF1 Hvorfor kunstfag i barnehagen
Arbeidskravet F3-TF3 Barn og rom er ekvivalent med arbeidskravet F-TF2 barn og rom
Eksamen SEK er ekvivalent med eksamen SEK
Eksamen PEK er ekvivalent med eksamen PEK
Ingen tilsvarende/ekvivalenser for arbeidskravet F3-DR Dramaturgi og barneteater og F3-TF1 Barnekulturprosjekt, da disse arbeidskravene er nye.»
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BKBAC3900 Bacheloroppgave - Profesjonalitet og faglig fordypning i musikk, drama, kunst og håndverk