BKKKK1010 Kunst, kultur og kreativitet 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2015 høst, 2016 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2016 vår
- EmneansvarligGrete Storbæk Eriksen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk gjennom sitt arbeid i barnehagen. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, basert på hvert enkelt kunstfags muligheter og egenverdi, og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og norsk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet 1 består av tre tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Verktøykassa
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- kan anvende, og kjenner til ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske, og utforske disse i samspill med barn
- kan bruke sin kunstfaglige kompetanse til improvisasjon i lek og læring
- kan skape, formidle og analysere fortellinger ved hjelp av ulike uttrykksformer
Tema 2: Kunstmøter
- har innsikt i hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring, identitet og danning
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspill i estetiske sammenhenger.
Tema 3: Kreative og skapende prosesser
- har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K1-MU1: Sangrepertoar, akkompagnert | Praktisk arbeid | Individuell |
K1-TF1: Billedbok; Formidling og skriftlig analyse av bildebok for barnehagebarn (2 studenter), og individuell produksjon av bildebok. | Skriftlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-MU2: Samspill | Praktisk arbeid | Gruppe |
K1-DR1: Teaterbesøk med teateranalyse | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
K1-KH1: Kunstmøte; praktisk gruppe, skriftlig, individuelt. | Skriftlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-TF2: Kunst og kulturhistorisk tidslinje | Praktisk arbeid | Gruppe |
K1-DR2: Skapende arbeid | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 33 % | Intern og ekstern | 3 dager forberedelse | Barneteaterforestilling ca. 10 min. forestilling med påfølgende gruppesamtale (ca. 20 min.) |
Praktisk eksamen | PEK2 | Individuell | 1 | dager | 33 % | Intern og ekstern | 4 dager forberedelse | Visuelt, skapende arbeid, praktisk eksamen med refleksjonsskriv |
Praktisk eksamen | PEK3 | Gruppe, med individuell vurdering | 15 | minutter | 33 % | Intern og ekstern | 3 dager forberedelse | Konsert for og med barn med påfølgende gruppesamtale |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- PEK1: K1-DR1, K1-DR2
- PEK2: K1-KH1, K1-TF1
- PEK3: K1-MU1, K1-MU2, K1-TF2, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |