BKKKK1010 Kunst, kultur og kreativitet 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligGuro Strømsøe
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk gjennom sitt arbeid i barnehagen. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, basert på hvert enkelt kunstfags muligheter og egenverdi, og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og norsk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet 1 består av tre tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Verktøykassa
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- kan anvende, og kjenner til ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske, og utforske disse i samspill med barn
- kan bruke sin kunstfaglige kompetanse til improvisasjon i lek og læring
- kan skape, formidle og analysere fortellinger ved hjelp av ulike uttrykksformer
- kan tilegne seg og anvende kunnskap og ferdigheter innen musikkteori og praktisk musikkarbeid
Tema 2: Kunstmøter
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring, identitet og danning
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspill i estetiske sammenhenger.
Tema 3: Kreative og skapende prosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike syn på kunst, kultur og estetikk
- har kunnskap om, og kan arbeide med og lede kreative og skapende prosesser
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Aspeli, W. (1996). Fortell! Fortelling som drivkraft i lek og samspill. Oslo: Pedagogisk forum (120 s.) http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=091989108&kid=biblio
Bakke, K.; Jenssen, J. & Sæbø, A. B. (red.). (2011). Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 2, 4)
Birkeland, T. & Mjør, I. (2012): Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Oslo: Cappelen Damm. (Kap. 2-6, 9, 10)
Bjørkvold, J.-R. (2007). Det musiske mennesket. Oslo: Freidig forlag.
Danbolt, G. (2002). Blikk for bilder. Omtolkning og formidling av billedkunst. Oslo: Abstrakt forlag (s. 9-53)
Djupdal, K. (2001). Musikkteori. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (s. 1-129)
Gladsø, S.; Gjervan, E. K.; Hovik, L. & Skagen, A. (2005) Dramaturgi Forestillinger om teater. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-10
Engelstad, A. (2000) Interart. Bergen: Fagbokforlaget
Haabesland, A. Å. & Vavik, R. (2000) Kunst og håndverk – hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget: (s. 206-232, og s. 237-249)
Hammer, A. & Strømsøe, G. (red.) (2015) Drama og Skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (Kap. 3-5 og 7-9)
Hanken, I. M. & Johansen, G. (1998) Musikkundervisningens didaktikk (s.1-32)
Hernes, L.; Horn G. & Reistad, H. (1993) Teater for barn Oslo: Tell forlag (150 s.)
Holen, A. & Norberg, H. (2001). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug - Boka er pensum alle tre studieår.
Letnes, M. & Jæger, H. (2008): Bilde + tekst = språklig vekst. I Kibsgard, S. (red.): GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget - Boken benyttes også som pensum i 2 studieår
Maagerø, E. og Olsrød, L. (2008): Taskekrabber og andre krabber. Om å lage bok i barnehagen. Kommunikasjon, språk og makt. I Mosvold, T. & Pettersvold, M. (red.): En verden av muligheter i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Ramsfjell, A. (2013): Hva er barnelitteratur? Er dette en bok for barn? Refleksjoner fra et formidlingsopplegg. I Prismet nr. 2/2013 (9 s.)
Samuelsen, M. A. (2013). Formidling av KUNST til barn og unge (2.utg). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 7. – Boken benyttes også i 3. studieår
Sæther, M. & Aalberg, E. (2012). Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget (s. 9-118 og s. 119-137)
Thormodsrud, E. (2013). Ukulele Junior. Oslo: Musikk-Husets Forlag A/S
Waterhouse, A. H. (2017). Med KUNSTi barnehagen Bergen: Fagbokforlaget, kap. 1-3 (113 s.)
I tillegg:
- Teater i perspektiv Gyldendals nettsted: http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=418
- Fortellinger utdelt i undervisningen.
- Fem obligatoriske barnebøker som bestemmes i samråd med faglærere:
- Småbarnbok/utvidet pekebok
- Bildebok for større barn
- Et utvalg eventyr
- Et utvalg lyrikk
- En selvvalgt bok
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K1-DR1: Teaterbesøk med teateranalyse | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
K1-DR2: Skapende arbeid | Praktisk arbeid | Gruppe |
K1-KH2: Billedbok med refleksjonsnotat | Praktisk arbeid | Individuell |
K1-MU1: Sangrepertoar, akkompagnert | Praktisk arbeid | Individuell |
K1-MU2: Samspill | Praktisk arbeid | Gruppe |
K1-NO1: Formidling og skriftlig analyse av bildebok for barnehagebarn (2 studenter) | Skriftlig oppgave | Gruppe |
K1-TF2: Kunst og kulturhistorisk tidslinje | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 33 % | Intern og ekstern | 3 dager forberedelse | Barneteaterforestilling ca. 10 min. forestilling med påfølgende gruppesamtale (ca. 20 min.) |
Praktisk eksamen | PEK2 | Individuell | 1 | dager | 33 % | Intern og ekstern | 4 dager forberedelse | Visuelt, skapende arbeid: utstilling og refleksjonsskriv |
Praktisk eksamen | PEK3 | Gruppe, med individuell vurdering | 15 | minutter | 33 % | Intern og ekstern | 3 dager forberedelse | Konsert for og med barn med påfølgende gruppesamtale |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- PEK1: K1-DR1, K1-DR2
- PEK2: K1-KH2, K1-NO1
- PEK3: K1-MU1, K1-MU2, K1-TF2, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |