BKKKK1010 Kunst, kultur og kreativitet 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligJørgen Moe
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk gjennom sitt arbeid i barnehagen. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, basert på hvert enkelt kunstfags muligheter og egenverdi, og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og norsk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet 1 består av tre tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Verktøykassa
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- kan anvende, og kjenner til ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske, og utforske disse i samspill med barn
- kan bruke sin kunstfaglige kompetanse til improvisasjon i lek og læring
- kan skape, formidle og analysere fortellinger ved hjelp av ulike uttrykksformer
- kan tilegne seg og anvende kunnskap og ferdigheter innen musikkteori og praktisk musikkarbeid
Tema 2: Kunstmøter
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring, identitet og danning
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspill i estetiske sammenhenger.
Tema 3: Kreative og skapende prosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike syn på kunst, kultur og estetikk
- har kunnskap om, og kan arbeide med og lede kreative og skapende prosesser
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
Pensum
Pensumlisten gjelder for studieåret 2019/2020
Aspeli, W. (1996). Fortell! Fortelling som drivkraft i lek og samspill. Oslo: Pedagogisk forum (120 s.) http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=091989108&kid=biblio
Bakke, K.; Jenssen, J. & Sæbø, A. B. (red.). (2011). Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 2, 4)
Birkeland, T., Mjør, I. & Teigland, A.-S. (2018). Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. 4. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1-8)
Bjørkvold, J.-R. (2007). Det musiske mennesket. Oslo: Freidig forlag.
Djupdal, K. (2001). Musikkteori. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (s. 1-129)
Frisch, N. S., Letnes, M.-A. & Moe, J. (Red.). (2018). Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1- 5)
Gladsø, S.; Gjervan, E. K.; Hovik, L. & Skagen, A. (2005) Dramaturgi Forestillinger om teater. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1-11)
Hammer, A. & Strømsøe, G. (red.) (2015) Drama og Skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (Kap. 3-5 og 7-9)
Hanken, I. M. & Johansen, G. (1998) Musikkundervisningens didaktikk (s.1-32)
Hernes, L.; Horn G. & Reistad, H. (1993) Teater for barn Oslo: Tell forlag (150 s.)
Holen, A. & Norberg, H. (2001). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug - Boka er pensum alle tre studieår.
Letnes, M. & Jæger, H. (2008): Bilde + tekst = språklig vekst. I Kibsgard, S. (red.): GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget - Boken benyttes også som pensum i 2 studieår
Kjær, A. (2018). Barn og estetisk praksis. Sanser, væren og læring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Krogstad, A. (2018). Litteratur i barnehagen – formidling, dialog, danning. I Glaser, V., Størksen, I. og Drugli, M. B. (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget (Kap. 25, 12 s.)
Maagerø, E. og Olsrød, L. (2008): Taskekrabber og andre krabber. Om å lage bok i barnehagen. Kommunikasjon, språk og makt. I Mosvold, T. & Pettersvold, M. (red.): En verden av muligheter i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Ramsfjell, A. (2013): Hva er barnelitteratur? Er dette en bok for barn? Refleksjoner fra et formidlingsopplegg. I Prismet nr. 2/2013 (9 s.)
Sæther, M. & Angelo, E. (2019). Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter. (3.utg.) Oslo: Universitetsforlaget (sideang. oppgis ved studiestart)
Thormodsrud, E. (2013). Ukulele Junior. Oslo: Musikk-Husets Forlag A/S
Torstensen, M. D. og Thorhallsdottir, B. (2016). Kunstmagi, Den store kunstboka for barn og unge. Oslo: Vigmostad & Bjørke AS
I tillegg:
- Teater i perspektiv Gyldendals nettsted: http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=418
- Fortellinger utdelt i undervisningen.
- Fem obligatoriske barnebøker som bestemmes i samråd med faglærere:
- Småbarnbok/utvidet pekebok
- Bildebok for større barn
- Et utvalg eventyr
- Et utvalg lyrikk
- En selvvalgt bok
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K1-DR1: Teaterbesøk med teateranalyse | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
K1-DR2: Skapende arbeid | Praktisk arbeid | Gruppe |
K1-KH2: Billedbok med refleksjonsnotat | Praktisk arbeid | Individuell |
K1-MU1: Sangrepertoar, akkompagnert | Praktisk arbeid | Individuell |
K1-MU2: Samspill | Praktisk arbeid | Gruppe |
K1-NO1: Formidling og skriftlig analyse av bildebok for barnehagebarn (2 studenter) | Skriftlig oppgave | Gruppe |
K1-TF2: Kunst og kulturhistorisk tidslinje | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 33 % | Intern og ekstern | 3 dager forberedelse | Barneteaterforestilling ca. 10 min. forestilling med påfølgende gruppesamtale (ca. 20 min.) |
Praktisk eksamen | PEK2 | Individuell | 1 | dager | 34 % | Intern og ekstern | 4 dager forberedelse | Visuelt, skapende arbeid: utstilling og refleksjonsskriv |
Praktisk eksamen | PEK3 | Gruppe, med individuell vurdering | 15 | minutter | 33 % | Intern og ekstern | 3 dager forberedelse | Konsert for og med barn med påfølgende gruppesamtale |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- PEK1: K1-DR1, K1-DR2
- PEK2: K1-KH2, K1-NO1
- PEK3: K1-MU1, K1-MU2, K1-TF2, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |