BKKKK1013 Kunst, kultur og kreativitet 1
- Nynorsk navnKunst, kultur og kreativitet 1
- Engelsk navnArt, Culture and Creativity 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligHanne Bæverfjord
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) består av to emner: BKKKK1013 i første studieår og BKKKK2013 i andre studieår.
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet består av fagene musikk, drama og kunst & håndverk (heretter kunstfagene). Kunstfagene er sentrale for kulturforståelse og identitetsutvikling. De ivaretar og stimulerer skaperkraft, uttrykksevne og -behov. Kunstfagene er en integrert del av barnas lek og en naturlig del av barnehagehverdagen. Fagene har lange tradisjoner i barnehagens historie. Bruk av kunstfagene åpner for rike samspill i barnegruppa og mellom barn og voksne.
Barnehagelæreren har et ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek, undring og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunstfagene skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle og legge til rette for kulturelt mangfold. Kunstfagene er i tillegg viktige arenaer for estetiske opplevelser og kulturelle tradisjoner. Gjennom estetiske læringsprosesser kan kunstfagene inspirere barn i deres lek, danning og skapende virksomhet.
Emnet BKKKK1013 handler om å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer. Ved å invitere barnehagebarn til deler av undervisningen, fremmes studentens bevissthet rundt sin egen rolle som medskaper av en levende barnehagekultur gjennom kunstfagene.
Emnet bidrar til at studenten tilegner seg praktiske ferdigheter, skapende evner og kunstfaglig kompetanse i fagene. Dette bidrar til at studenten skal være i stand til å planlegge og gjennomføre kunstfaglige og håndverksbaserte aktiviteter sammen med barn. Emnet er med på å kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen gjennom å møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk i undervisningen. Videre vektlegges innsikt i kunstfagenes egenverdi og muligheter for tverrfaglig samarbeid og profesjonsutøvelse.
Læringsaktivitetene i emnet vil foregå i ulike gruppestørrelser og er både praktisk og teoretisk. Vi har egne verksteder i alle fagene i KKK, i tillegg brukes uterommet.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om kreativitet, improvisasjon, dramatisk lek, samspill, formidling og kommunikasjon i kunstfaglig arbeid i barnehagen
- har kunnskap om virkemidler, grunnleggende teknikker, arbeidsmåter, materialer, instrumenter og verktøy i musikk, drama, kunst og håndverk
- har grunnleggende kunnskap om teaterhistorie, musikkhistorie samt kunst- og kulturhistorie
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende materialer, redskaper, instrumenter og grunnleggende teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- kan bruke sin faglighet i musikk, drama, kunst og håndverk til improvisasjon i lek og skapende prosesser
- kan legge til rette for barns møter med ulike kunst- og kulturuttrykk
Generell kompetanse
Studenten:
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarenaer
- fremme barns ytringer og demokratiske rettigheter gjennom å bidra til utviklingen av deres estetiske språkformer
- kjenner til hvordan kunstfagene kan bidra til barns estetiske væremåte, danning og livsmestring
- ser barn som skapende mennesker
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K1-DR1: Teateropplevelse | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-MU: Sangrepertoar og samspill | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-TF1: Kunst og kulturhistorisk tidslinje | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-DR2: Fortelling og fysisk uttrykk | Praktisk arbeid | Individuell |
K1-KH: Kreativ bok | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk oppmøte | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 4 | dager | 33 | Intern og ekstern | Alle | Drama. Dagene inneholder følgende obligatoriske aktiviteter: - oppstart - konseptveiledning - forberedelser i gruppe - hovedveiledning - visning og gruppesamtale med sensor |
Praktisk eksamen | PEK2 | Individuell | 4 | dager | 34 | Intern og ekstern | Alle | Kunst og håndverk. Dagene inneholder følgende obligatoriske aktiviteter: - oppstart - praktisk arbeid med produkt - veiledning - refleksjonsskriv - utstilling |
Praktisk eksamen | PEK3 | Gruppe, med individuell vurdering | 4 | dager | 33 | Intern og ekstern | Alle | Musikk. Dagene inneholder følgende obligatoriske aktiviteter: - oppstart - konseptveiledning - forberedelser i gruppe - hovedveiledning - fremføring og gruppesamtale med sensor |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som være bestått for å få gå opp til eksamen:
- PEK1: K1-DR1 og K1-DR2
- PEK2: K1-TF1 og K1-KH
- PEK3: K1-MU og OBLTS
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav fra BKKKK1010
- K1-TF2 ekvivalent til K1-TF1
- K1-DR1 ekvivalent til K1-DR1
- K1-KH2 ekvivalent til K1-KH1
- K1-DR2 ekvivalent til K1-DR2
- K1-MU1 og K1-MU2 ekvivalent til K1-MU
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet | Varierer |