BKKKK2010 Kunst, kultur og kreativitet 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligVigdis Dagsdatter Øien
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner. Dette gjennom et tverrfaglig fokus på kunstfagene, og samarbeid mellom barnehagelærerprofesjonen og ulike aktører innen kunst- og kulturfeltet
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet 2 består av to tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1. Barnet og kunsten
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer
- har en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn.
- har kompetanse i å legge til rette for barns møte med ulike kunstuttrykk
2. Barnehagen som kultur og danningsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
- har bevissthet om betydningen av barnehagelæreren som inspirator, medskaper og rollemodell
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Amundsen, H. M. (2013). Barns Undring. Bergen: Fagbokforlaget (Kap. 3,4 og 6; 90 s.)
Bråten, I. & Kvalbein, Å. (2014). Ting på nytt: en gjenbruksdidaktikk. Bergen, Fagbokforlaget (276 s.)
Brostrøm, S.; Lafton, T og Letnes, M-A. (red.) (2014). Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Bergen: Fagbokforlaget
- Moe, J. Kunstdidaktikk i barnehagen. Kapittel 12
- Olaussen, I. og Letnes, M. Mot en multimodal didaktikk. Kapittel 13
Buaas, E. H. (2012). Kulturarvspedagogikk i barnehagen. Om små barns sanselige møter med historie og tradisjon. I Barn 1/2012. Trondheim: Norsk Senter for barneforskning. (s. 55-69)
Fønnebø, B. (2014). Kunstneriske bevegelser i barnehagen: de yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder. Oslo, Cappelen Damm akademisk. Del 2, (s.107-153, 46 s.) og del 4, (s. 217-277, 60s.)
Gladsø et al. (2005/2015). Dramaturgi – forestillinger om teater. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 11 og 12 (33 s.)
Hanken, I. M. & Johansen, G. (2013). Musikkundervisningens didaktikk (del 2 og 3, ca. 160s.)
Hernes, Horn & Reistad. (1993). Lek og kunstnerisk utvikling – et kunstsyn og Barnets estetiske uttrykk. I: Hernes, Horn & Reistad (1993). Lek, dans og teater. Vollen: Tell. s. 1-91 (90 s.)
Hernes, L.; Os, E. & Selmer-Olsen, I. (2010). Med kjærlighet til publikum. Kunst for barn under tre år. Cappelen Damm AS (70 s.)
Hovik (2012) Mamma Danser: Teater for de minste som kunstnerisk forskning. Information Vol 1, Nr 2 På nett: https://journals.hioa.no/index.php/information/issue/view/70
Hovik, L. & Nagel, L. (red.)(2017). Deltagelse og interaktivitet i scenekunst for barn. Bergen, Fagbokforlaget (150 s)
Juuso, R. & Eira Bjørn, I. M. (2006) Temahefte om samisk kultur i barnehagen. Oslo: KD
Jæger, H. og Torgersen, J. K.(red.) (2016). Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm
Lindqvist, G. (1997). Lekens muligheter. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 3 og 6, 7, 8, 9 (85 s.)
Kolle, T.; Larsen, A. S. & Ulla, B.(2010) Pedagogisk dokumentasjon-inspirasjoner til bevegelig praksis, Bergen: Fagbokforlaget. (135 s.)
Mjør, I. (2002). Kulturbarnehagen. Oslo: det norske samlaget.
- Bakke,K. Når voksne tegner mens barn ser det. (s. 62-70)
- Mjør, I. Med Barbie-barnet i Pokemon-alderen: På tide å skape kulturbarnehagen? (s. 14-23)
- Mundheim, E. (2002) Kulturformidlar, eg? (s. 25-32)
- Vist, T. Musikken – en kulturell navlestreng. (10 s.)
Skjæveland Y.; Buaas, E.H. & Moen, K. H. (2013): Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen. I Barn nr 1-2012. Trondheim: NOSEB (ca. 10 s.)
Stehouwer, G. (1998). Musikk mellom liten og stor. Oslo: Norsk Musikkforlag (75 s.)
Sverdrup, Myrstad & Liset: Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen. Fagbokforlaget. s. 89-141 (52 s.)
Sæther, M. & Aalberg, E. (2012). Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget (kap. 5 og 7, 35 s.)
Waterhouse, A-H. L. (2011). Digitale muligheter i barnehagens kunstfaglige virksomhet. I Bakke, Jensen, Sæbø (red.). Kunst, kultur og kreativitet. Bergen: Fagbokforlaget. (20 s.)
Waterhouse, A-H. L. (2017). Med Kunst i Barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.6-8, (68 s.)
Åberg, A. og Taguchi, H. L. (2007) Lyttende pedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget
Digitalt kompendium:
Bakke, K. (2013) Å vente på vanndråper. Om små barns handlinger og erfaringer - med utgangspunkt i forming. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.) s. 221-236. Oslo: Cappelen akademisk forlag
Grindheim, E. T. (2012) Puslespel som utgangspunkt for demokratisk dannende praksiser i barnehagen? I Ødegaard, E. E.(red.) Barnehagen som danningsarena. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 201 - 220)
Letnes, M.-A. (2013). Barnehagebarns kunstmøte i digitalestetisk praksis. I A. L. Østern, G. Stavik-Karlsen and E. Angelo (red). Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Oslo Universitetsforlaget (s. 129-149)
Sataøen, S. O.(2012) Perler, perlebrett og perling som danningsinnhold i bh. I Ødegaard, E. E. (red.). Barnehagen som danningsarena. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 181-198)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K2-DR1: Teaterarbeid med vekt på fysisk og visuelt uttrykk | Praktisk arbeid | Gruppe |
K2-KH1: Objekt | Praktisk arbeid | Individuell |
K2-MU1: Praktisk arbeid med musikk | Praktisk arbeid | Gruppe |
K2-TF1 (DR-MU-KH): Ekskursjon/studietur og refleksjon med utgangspunkt i en konsert, forestilling og utstilling | Muntlig oppgave | Gruppe |
K2-TF2 (DR-KH): Kunstpedagogisk prosjekt med vekt på prosess | Praktisk arbeid | Gruppe |
K2-TF3 (DR-MU-KH): Individuell fagtekst knyttet til arbeidskrav K2-TF4 "Tverrfaglig kunstformidligsprosjekt". | Skriftlig oppgave | Individuell |
K2-TF4 (DR-MU-KH): Tverrfaglig kunstformidlingsprosjekt, praktisk i gruppe | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 60 % | Intern | Ingen | Avholdes i februar |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 15 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | 2 uker forberedelse |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: K2-DR1, K2-KH1, K2-TF3, K2-TF4
- PEK1: K2-MU1, K2-TF1, K2-TF2, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |