BKKKK2010 Kunst, kultur og kreativitet 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligVigdis Dagsdatter Øien
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner. Dette gjennom et tverrfaglig fokus på kunstfagene, og samarbeid mellom barnehagelærerprofesjonen og ulike aktører innen kunst- og kulturfeltet. I emnet inngår en obligatorisk studietur, og kostnadene til denne dekkes av studentene selv. Det kan utgjøre omlag kr 5000,-.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet 2 består av to tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1. Barnet og kunsten
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer
- har en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn.
- har kompetanse i å legge til rette for barns møte med ulike kunstuttrykk
2. Barnehagen som kultur og danningsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
- har bevissthet om betydningen av barnehagelæreren som inspirator, medskaper og rollemodell
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K2-DR1: Teaterarbeid med vekt på fysisk og visuelt teateruttrykk | Praktisk arbeid | Gruppe |
K2-KH1: Objekt / skulptur, med dokumentasjon og skriftlig refleksjon | Praktisk arbeid | Individuell |
K2-MU1: Konsert for barn; musikk fra ulike kulturer | Praktisk arbeid | Gruppe |
K2-TF1 (DR-MU-KH): Ekskursjon/studietur, med skriftlig oppgave | Skriftlig oppgave | Individuell |
K2-TF2 (DR-KH): Kunstpedagogisk prosjekt med vekt på prosess, med muntlig framlegg | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 54 | timer | 60 % | Intern | Alle hjelpemidler tillatt | Avholdes i februar |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 15 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Alle | Eksamen består av følgende obligatoriske elementer: - Oppstart med utlevering av oppgavetekst og kort veiledning samme dag - Veiledning i gruppe - Visning med påfølgende samtale Det forventes at gruppa øver sammen i perioden. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- HEM1: K2-DR1, K2-KH1,
- PEK1: K2-MU1, K2-TF1, K2-TF2, OBLTS
Hjemmeeksamen starter kl. 09:00 første dag, og leveres kl. 15:00 tredje dag.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |