BKLSU3050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligÅse Kristin Hungnes
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid består av 3 tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1. Ledelse i barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdigheter i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
- har kunnskap om og kan aktivt reflektere over barnehagelærerprofesjonen i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om offentlig styring av barnehagesektoren
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep, og kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk.
2. Barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i barnehagen
- har kunnskap om og innsikt i betydningen av makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
- har innsikt i og kan vurdere bruk av metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid
3. Ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena
- har faglige ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale og til å samarbeide med foreldre
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Bjerkestrand, M. & Pålerud, T. (red.) (2014). Barnehagelærer - fag og politikk. (2. utgave). Bergen: Fagbokforlaget. (Kap 1, 2, 4, 6-7, 103 s.)
Bratterud, Å. & Emilsen, K. (2013). Dørstokkmila. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1-2, 5-6; 67 s.)
Gotvassli, K. Å (2013). Boka om ledelse i barnehage. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4-10, 149 s.)
Greve, A.; Jansen, T. T. & Solheim, M. (2014) Kritisk og begeistret. Bergen: Fagbokforlaget
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 6 og 7, 42 s.)
Hyrve, G. & Sataøen, S.O. (2006). Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen. (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 182-237, 50 s.)
Killén, K. (2012). Forebyggende arbeid i barnehagen. Samspill og tilknytning. Oslo: Kommuneforlaget. (Kap. 4 - 7 og kap. 9-10, 93 s.)
Larsen, A. & Slåtten, M. (2010). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 12-13 og 16-18, 143 s.)
Nissen, K.; Kvistad, K.; Pareliussen, I. & Schei, S. H. (2015). Barnehagens hverdagsliv. Bergen: Fagbokforlaget (220 s.)
Sjøvik, P. (red.) (2014). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i barnehagelærerlærerutdanningen. (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 267-285, 18 s.)
Tveiten, S. T. (2002). Veiledning mer enn ord. Bergen. Fagbokforlaget (209 s.)
Digitalt kompendium:
Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K. H. Moen & E. Skogen (red.). Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. (s.17 -35, 18 s.)
Tholin, K. R. (2008). Førskolelærerens møte med barn og andre samarbeidsrelasjoner – etikk i praksis. Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 4, s. 80-104)
Utdelte bokkapitler og artikler kan komme i tillegg.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
L-TF1: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon | Skriftlig oppgave | Individuell |
L-TF2: Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |