BKLSU3050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2021 høst, 2022 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2022 vår
    • Emneansvarlig
      Kristine Warhuus Smeby
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Oppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.

Godkjent av

Eva Stai Brønstad

Forkunnskapskrav - emner

BKPRA100
BKPRA200

Emneinnhold

Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen.

Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag.

Læringsutbytte

Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid består av tre overordende tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.

1. Ledelse i barnehagen som samfunnsinstitusjon
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om og ferdigheter i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
  • har kunnskap om og kan aktivt reflektere over profesjonsetikk og barnehagelærerprofesjonen i et samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om offentlig styring av barnehagesektoren
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep, og kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk.

2. Barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
  • har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i barnehagen
  • har kunnskap om og innsikt i betydningen av makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
  • har innsikt i og kan vurdere bruk av metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid

3. Ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
  • har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena
  • har faglige ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale med ulik bakgunn og foursetninger, og til å samarbeide med foreldre

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Kode og beskrivende navn på arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
L-TF1: Pedagogisk ledelse i barnehagen Skriftlig oppgaveIndividuell
L-TF2: Barnehagelæreren i et samfunnsperspektivFramføring/presentasjonGruppe
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell
Obligatoriske arbeidskrav:
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode og beskrivende navn på arbeidskrav:L-TF1: Pedagogisk ledelse i barnehagen
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode og beskrivende navn på arbeidskrav:L-TF2: Barnehagelæreren i et samfunnsperspektiv
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode og beskrivende navn på arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell
VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Skriftlig skoleeksamenSEK1Individuell6timer100 %InternIngen
Vurderinger:
Vurderingsform:Skriftlig skoleeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:6
Enhet:timer
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:Ingen
Kode:SEK1
Sensorordning:Intern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. 

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer
Vektingsreduksjoner:
Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Vektingsreduksjon:Varierer