BKNHB1030 Natur, helse og bevegelse
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligPer-Arvid Wold
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å ha kunnskap og erfaringer med naturen til forskjellige årstider, for å kunne møte barns undring, støtte barns bruk og utforsking av natur.
Kunnskapsområdet gir kunnskap i barns kroppslighet og vurdering av uterommets kvaliteter for utfordrende lek og risikomestring, samt uterommets muligheter for kunstfaglig aktivitet. Utdanningen skal gi studenten kunnskap om hvordan barn kan ta vare på seg selv, hverandre og naturen slik at de får en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene fysisk fostring, naturfag, pedagogikk, kunst og håndverk, musikk og drama.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse består av tre tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
1. Barns estetiske opplevelser og læring i naturen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om naturen og om hvordan vi kan bidra til at barn får estetiske opplevelser, undrer og gleder seg ved å ferdes i og lære om naturen
- har kunnskap i å bruke naturmaterialer i skapende arbeid
- kan planlegge å gjennomføre turer i ulike natur- og nærmiljø og bruke naturen til fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og forståelse for bærekraftig utvikling
- kan gjøre enkle naturfaglige eksperimenter sammen med barn
- kan tilrettelegge og reflektere over måter som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
2. Bevegelseslek og risikomestring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek
- kan legge til rette for barns dans og bevegelse til musikk
- kan legge til rette for barns kroppslige lek, vurdere risiko i barns lekemiljø og legge til rette for barns risikomestring
3. Helse, hygiene og kosthold i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om kropp, helse og helsefremmende arbeid i barnehagen
- har kunnskap om mat og måltider i barnehagen
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp
Pensum
Pensumliste for studieåret 2018 - 2019
Bae, B.; Eide, B.J.; Winger, N. & Kristoffersen, A. E. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Temahefte-om-barns-medvirkning
Bakke, Hjørdis H. K. (2017). Natur 1 – Barn opplever naturen. Cappelen Damm Akademisk.
Bakke, Hjørdis H. K. (2017). Natur 2 – Barn utforsker naturfenomen. Cappelen Damm Akademisk.
Falk, Eivind. (2014). Spikkeboka. Trondheim: Museumsforlaget (112 s.)
Frisch, N. S., Letnes M.-A.& Moe, J. (Red)(2018). Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6 (37 s.)
Greve, A. (2009). Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum (s. 85-147, 62 s.)
Kristiansen, T. (2011). Medvirkning – uendelig vanskelig, fantastisk enkelt! I V. Glaser, K. H. Moen, S. Mørreaunet og F. Søbstad, F.(red.) Barnehagens grunnsteiner Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 14, s. 188-198 (10 s.)
Kjær, A. (2016). Prosjektarbeid i barnehagen. Fra Fascinasjon til fordypelse. Latvia: Cappelen Damm AS. (130 s.)
Kunnskapsdepartementet, (2006). Temahefte om natur og miljø
Lundheim, R. (2013). Helse – Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk
Sandseter, E. B.; Hagen, T. L & Moser, T. (2010). Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal akademiske forlag (440 s.)
Sosial- og helsedirektoratets nettsider om mat og måltider
Sæther, M. & Hagen, T. L. (red.) (2014). Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.1, 2 og 3.
Sørenstuen, J. E. (2011). Levende spor. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 6, 10, 12, 21
Aaberg, A. & Taguchi, H. L. (2006). Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universeitetsforlaget (del 1, 55 s.) - Resten av boka er pensum i 2. studieår
Utdelt litteratur
Digitalt kompendium:
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N-FH1: Vinterkurs | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
N-FH2: Dans | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-FH3: Observasjon av barns motorikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-FH4: Gjennomført førstehjelpskurs | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-KH1: Estetisk arbeid med naturmaterialer | Praktisk arbeid | Gruppe |
N-NA1: Natur eller naturfenomener; skriftlig/muntlig | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-PD1: Voksenrollen | Muntlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Ingen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |