BKNSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligKathrine Rønning Tvinnereim
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et stadig mer globalisert og flerkulturelt samfunn. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag i samhandling med barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen og med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk og kulturell arena i et dynamisk samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn på en god profesjonsfaglig måte. Emnet gir kunnskap om barns oppvekstsvilkår, familie og barnehage i et demokratisk samfunn. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.
Emnet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av ansatte i barnehagen. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Emnet inngår i barnehagelærerutdanning med vekt på
- musikk, drama, kunst og håndverk
- natur- og friluftsliv
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og om barns rettigheter og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
- har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
- har barnehagerelevant kunnskap om kristen tro og kulturarv, de øvrige verdensreligionene og sekulære livssyn
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
- har kunnskap om hvordan barnehagen kan gi barn opplevelser og læringsmuligheter knyttet til barns familier og nærmiljø, herunder tradisjoner, høytider og merkedager
- har kunnskap om det flerkulturelle samfunnet i Norge, herunder det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kulturer og rettigheter
- har grunnleggende kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
- har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på demokrati, velferdsstat, og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode, kunnskapssyn og kildekritikk
- har god kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg reflektert til barnehagers styringsdokumenter og barns rettigheter
- kan reflektere over hvordan barnehager forholder seg til arbeid med livsmestring og helse
- har begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser og i å samarbeide med foresatte
- kan legge til rette for mangfold, inkludering og barns medvirkning
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- kan formidle fortellinger og tradisjoner fra ulike kulturer og religioner ved hjelp av profilens perspektiver
- kan reflektere over hvordan man legger til rette for arbeid med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
- kan utforske og undre seg over eksistensielle, etiske, religiøse, livssynsmessige og filosofiske spørsmål sammen med barn
- kan formidle og praktisere etiske normer og verdier, og reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv og begrunne sine handlingsvalg
- kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis i barnehagen
- kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn.
- har et begynnende faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R2-RL1. Religion, danning og etikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-SF1. Demokrati og medvirkning, del 1 | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-SF2. Demokrati og medvirkning , del 2 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2- PD1. Barn med nedsatt funksjonsevne | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF1. Barnehagens verdigrunnlag | Muntlig oppgave | Gruppe |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 3500 | ord | 100 | Intern | alle | Alle arbeidskrav må være bestått. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Innpasning:
For studenter som har BKSRL2020 gjelder
R2-PD1 er ekvivalent til R-PD1
R2-RL1 er ekvivalent til R-RL1
R2-SF1 og R2-SF2 er ekvivalent til det todelte R-SF1, studenter som ikke har bestått dette arbeiskravet må ta den delen som mangler.
R2-TF1 må tas.
For studenter som har BNSRL2020 gjelder
R2-PD1 er ekvivalent til R-PD2
R2-RL1 er ekvivalent til R-RL1
R2-SF 1 og R2-SF 2 er ekvivalent til det todelte R-SF1, studenter som ikke har bestått dette arbeidskravet må ta den delen som mangler.
R2-TF1 er nytt og må tas.
R-PD1 går ut.