BKNSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Nynorsk navnSamfunn, religion, livssyn og etikk
- Engelsk navnSociety, Religion, World Views and Ethics
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligKathrine Rønning Tvinnereim
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et stadig mer globalisert og flerkulturelt samfunn. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag i samhandling med barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen og med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk og kulturell arena i et dynamisk samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn på en god profesjonsfaglig måte. Emnet gir kunnskap om barns oppvekstsvilkår, familie og barnehage i et demokratisk samfunn. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.
Emnet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av ansatte i barnehagen. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Emnet inngår i barnehagelærerutdanning med vekt på
- musikk, drama, kunst og håndverk
- natur- og friluftsliv
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og om barns rettigheter og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
- har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
- har barnehagerelevant kunnskap om ulike religioner og livssyn som er representert i Norge
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
- har kunnskap om hvordan barnehagen kan gi barn opplevelser og læringsmuligheter knyttet til barns familier og nærmiljø
- har kunnskap om det flerkulturelle Norge, herunder samiske kulturer, nasjonale minoriteter og urfolks rettigheter og historie
- har grunnleggende kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
- har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på demokrati, velferdsstat, og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- har grunnleggende kunnskap om kritisk tenkning i møte med forskning og teori
- har god kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg reflektert til barnehagers styringsdokumenter og barns rettigheter
- kan reflektere over hvordan barnehagen, som en arena for sosial utjevning, kan fremme livsmestring og helse for barn
- har begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser og i å samarbeide med foresatte
- kan legge til rette for mangfold, inkludering og barns medvirkning
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- kan formidle fortellinger og tradisjoner fra ulike kulturer og religioner ved hjelp av profilens perspektiver, og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
- kan reflektere over hvordan man legger til rette for arbeid med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
- kan utforske og undre seg over eksistensielle, etiske, religiøse, livssynsmessige og filosofiske spørsmål sammen med barn
- kan formidle og praktisere etiske normer og verdier, og reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv og begrunne sine handlingsvalg
- kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis i barnehagen
- kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn.
- har et begynnende faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R2-RL1. Religion, danning og etikk | Muntlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
R2-SF2. Demokrati og medvirkning | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2- PD1. Barn med nedsatt funksjonsevne | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF1. Barnehagens verdigrunnlag | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 3500 | ord | 100 | Intern | alle | Alle arbeidskrav må være bestått. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Innpasning:
For studenter som har BKSRL2020 gjelder
R-PD1 er ekvivalent til R2-PD1
R-RL1 er ekvivalent til R2-RL1
For studenter som har BNSRL2020 gjelder
R-PD2 er ekvivalent til R2-PD1
R-RL1 er ekvivalent til R2-RL1