BKPRA100 Praksis i barnehage, 1. studieår (35 dager)

    • Studiepoeng
      0
    • Undervisningssemester
      2018 høst, 2019 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2019 vår
    • Emneansvarlig
      Inger Bakken
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Studenten må ha fulgt undervisning i praksisforberedelser.

Læringsutbytte

Studenten:

Studenten:

  1. viser evne til omsorg i lek og samspill med barn
  2. viser innsikt i didaktiske prosesser i barnehagen og planlegger ut fra didaktiske forutsetninger
  3. viser innsikt i hvordan barnehagen skaper miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
  4. har erfaring med rammeplanens betydning for barnehagens virksomhet
  5. kan anvende ulike observasjonsmetoder for å utvikle forståelse for barns perspektiv
  6. viser evne til samarbeid med personalet og foresatte/foreldre
  7. setter ord på og reflekterer over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til egne erfaringer

 

 

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Studenten skal være aktivt deltagende i barnehagen og samarbeide med personalet i sine praksisoppgaver og den daglige virksomheten.

I første studieårs praksis er samspillet med enkeltbarnet og barn i gruppe mest sentralt. Studenten skal kunne se seg selv i denne samhandlingsprosessen og være en bevisst rollemodell.

Første periode (10 dager høst) (utdyping og konkretisering av punktene i presiseringsinstruks):

  • Praksiskontrakt påbegynnes
  • Kartlegging av barnehagens rom ute og inne.
  • Skrive 2 praksisfortellinger om eget samspill med barn

Andre praksisperiode (25 dager vår) (utdyping og konkretisering av punktene i presiseringsinstruks):

  • Praksiskontrakt ferdigstilles i løpet av 1. uke
  • Skrive 2 praksisfortellinger med vekt på refleksjon rundt eget samspill og lek med barn
  • Skrive 2 praksisfortellinger med vekt på refleksjon rundt eget samspill med personale og foreldre
  • Gjennomføre ulike observasjoner av ett barn. Noen av observasjonene kan knyttes til arbeidskrav som skal leveres til faglærer eller presenteres på annen måte.
  • Planlegge, gjennomføre/lede og vurdere til sammen 10 aktiviteter. Dette kan for eksempel være ei musikkstund/samlingsstund, en kunst og håndverksaktivitet, en dramaaktivitet, en aktivitet med barns eksperimentering og undring, måltid, påkledning, inne- og eller utelek, tur, avskjed, mottak, foreldrekontakt. I tilknytning til dette punktet kan studenten også gjennomføre arbeidskrav som skal leveres til faglærer ved høgskolen, dette arbeidet forutsettes ferdigstilt etter avsluttet praksis
  • Samtale med praksislærer om barnehagens arbeid med rammeplanen
  • I veiledning, med bakgrunn i observasjoner av barnehagens rom og egne erfaringer, ha samtale med praksislærer om barnehagens arbeid med å skape miljøer som fremmer estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • Studenten skal synliggjøre sitt pedagogiske grunnsyn gjennom skriftlig og muntlig refleksjon over læringsutbyttene for praksisperioden

Studenten skriver praksisrapport med utgangspunkt i læringsutbyttene (se mal i praksishåndboka).

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Helhetlig vurdering av praksisPRAKSISIndividuell35dager100 %Intern og ekstern

Vurderinger

Vurderingsform:Helhetlig vurdering av praksis
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:35
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:
Kode:PRAKSIS
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Det er en samlet vurdering av begge periodene i praksis. Første del av perioden melder praksislærer praksisveiledere om det er knyttet bekymring til studentens oppmøte, initiativ eller evne til kontakt med barn.

Kriteriene for vurdering er:

  • Vurderingskriterier for alle tre studieår:
    • Studentens evne til kontakt og samspill med barn
    • Studentens forberedelse til praksis (jfr. praksiskontrakt)
    • Studentens møte med utfordringer
    • Studentens ansvar for egen læring
    • Studentens evne til å se sammenheng mellom teori og praksis, muntlig og skriftlig
    • Studentens evne til selvvurdering og utprøving av egn praksisteori
    • Studentens evne til utprøving av egne ideer og kreativ problemløsning
    • Studenten ansvarlighet i forhold til fremmøte, avtaler, arbeidsoppgaver og samarbeid 
  • Læringsutbyttebeskrivelse 1. studieår
  • Praksisrapport (praksisrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent). Praksisrapporten må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Praksisrapporten skal leveres 2 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent praksisrapport gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom rapporten vurderes til ikke å kunne godkjennes, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om praksisrapport ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som et forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for praksisrapporten.

Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.

Øvrig informasjon

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se kapittelet «Praksisstudier» i studieplanen.

Alle praksisstudenter er forpliktet til å sette seg godt inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.