BKPRA100 Praksis i barnehage, 1. studieår (35 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Læringsutbytte
Studenten:
- viser evne til omsorg i lek og samspill med barn
- viser innsikt i didaktiske prosesser i barnehagen og planlegger ut fra didaktiske forutsetninger
- viser innsikt i hvordan barnehagen skaper miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
- har erfaring med rammeplanens betydning for barnehagens virksomhet
- kan anvende ulike observasjonsmetoder for å utvikle forståelse for barns perspektiv
- viser evne til samarbeid med personalet og foresatte/foreldre
- setter ord på og reflekterer over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til egne erfaringer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Studenten skal være aktivt deltagende i barnehagen og samarbeide med personalet i sine praksisoppgaver og den daglige virksomheten.
I første studieårs praksis er samspillet med enkeltbarnet og barn i gruppe mest sentralt. Studenten skal kunne se seg selv i denne samhandlingsprosessen og være en bevisst rollemodell.
Første periode (10 dager høst)
- Praksiskontrakt påbegynnes
- Kartlegging av barnehagens rom ute og inne.
- Skrive 2 praksisfortellinger om eget samspill med barn
Andre praksisperiode (25 dager vår)
- Praksiskontrakt ferdigstilles i løpet av 1. uke
- Skrive 2 praksisfortellinger med vekt på refleksjon rundt eget samspill og lek med barn
- Skrive 2 praksisfortellinger med vekt på refleksjon rundt eget samspill med personale og foreldre
- Gjennomføre ulike observasjoner av ett barn. Enkelte av observasjonene kan knyttes til arbeidskrav som skal leveres til faglærer eller presenteres på annen måte.
- Planlegge, gjennomføre/lede og vurdere til sammen 10 aktiviteter. Dette kan for eksempel være ei musikkstund/samlingsstund, en kunst og håndverksaktivitet, en dramaaktivitet, en aktivitet med barns eksperimentering og undring, måltid, påkledning, inne- og eller utelek, tur, avskjed, mottak, foreldrekontakt. Enkelte av aktivitetene kan knyttes til arbeidskrav som skal leveres til faglærer ved høgskolen eller presenteres på annen måte.
- Samtale med praksislærer om barnehagens arbeid med rammeplanen
- I veiledning, med bakgrunn i observasjoner av barnehagens rom og egne erfaringer, ha samtale med praksislærer om barnehagens arbeid med å skape miljøer som fremmer estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- Studenten skal synliggjøre sitt pedagogiske grunnsyn gjennom skriftlig og muntlig refleksjon over læringsutbyttene for praksisperioden
Studenten skriver praksisrapport med utgangspunkt i læringsutbyttene (se mal under "Praksisdokumenter" på DMMHs nettsider).
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | PRAKSIS | Individuell | 35 | dager | 100 % | Intern og ekstern |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Det er en samlet vurdering av begge periodene i praksis.
Følgende skal vurderes:
- Studentens evne til kontakt og samspill med barn
- Studentens forberedelse til praksis (jfr. praksiskontrakt)
- Studentens møte med utfordringer
- Studentens evne til å se sammenheng mellom teori og praksis, muntlig og skriftlig
- Studentens ansvar for egen læring
- Studentens evne til selvvurdering
- Studentens evne til utprøving av egne ideer og kreativ problemløsning
- Studentens ansvarlighet i forhold til fremmøte, avtaler, arbeidsoppgaver og samarbeid
- Læringsutbyttebeskrivelser 1. studieår
- Praksisrapport (praksisrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent). Praksisrapporten må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Praksisrapporten skal leveres 2 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent praksisrapport gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom rapporten vurderes til ikke å kunne godkjennes, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om praksisrapport ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som et forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for praksisrapporten.
Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.
Øvrig informasjon
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se kapittelet «Praksisstudier» i studieplanen.
Studenten er forpliktet til å sette seg inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.