Semestre
BKSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene vil bli utfordret på å reflektere etisk over samhandling med og ledelse av både barn og voksne med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger.
Kunnskapsområdet skal også gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det fokuseres på barns identitetsdanning og kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Kunnskapsområdet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av voksne, og arbeid med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen. Fokus også på de yngste barna inngår i flere tema.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE), samfunnsfag, musikk, drama og kunst & håndverk.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk består av 2 overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
1. Barnehagen som kunst- og kulturarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, og hvordan barnehagen kan arbeide med mangfold og inkludering
- kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kunst og kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle og kunstfaglige uttrykksformer
- har kunnskap om tro, kulturarv og etisk fundament i kristendom, sentrale religioner og sekulære livssyn
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehagen
- kan møte barns undring og livsspørsmål på en støttende og stimulerende måte
- har kunnskap om det samiske urfolkets og nasjonale minoriteter kultur og rettigheter
- kan formidle kulturuttrykk og lede barns nyskapende prosesser i møte med kulturarv
2. Demokrati og ledelse i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten.
- har kunnskap om demokrati og ledelse og kjennskap til hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og handlinger, og møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv på en yrkesetisk forsvarlig måte
- kan arbeide faglig og reflektert med kjønnsperspektiver og likestilling blant barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov
- har kjennskap til samarbeid med ansatte, foresatte og eksterne samarbeidsinstanser
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R-RL1: Religion, danning og etikk. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 1, RLE | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-PD1: Barn med særskilte behov. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 2, pedagogikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-SF1: Demokrati og medvirkning | Framføring/presentasjon | Gruppe |
R-TF1: Kulturbærende fortelling og mangfold | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | ca. 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | RLE |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | ca. 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | Pedagogikk |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: R-RL1, R-SF1, R-TF1
- MAP2: R-PD1, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Pensum
Bjørn, I. & Juuso, R. (2006). Temahefte om samisk kultur i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Sprak/Temahefte-om-samisk-kultur-i-barnehagen/
Friis, P. (2006). Temahefte om menn i barnehagen, om å rekruttere og beholde menn i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/veiledninger_brosjyrer/2008/temahefter---rammeplan-for-barnehagen.html?id=498148
Gjervan, M. (red.). (2006). Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/temahefte_om_spraklig_og_kulturelt_mangfold.pdf?epslanguage=no
Mørland, B. (red.). (2008). Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/om_barn_med_nedsatt_funksjonsevne_i_barnehagen.pdf?epslanguage=no
Rossholt, N. (2006). Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/temahefte_om_likestilling_i_det_pedagogiske_arbeidet_i_barnehagen.pdf?epslanguage=no
Sametinget i Norge (2011). Veileder for barnehager med samiske barn. Alta: Sametinget (i samarbeid med Kunnskapsdepartementet). (48 s.) Lastes ned fra http://www.sametinget.no/Opplaering/Barnehager
Birkeland, Å. & Carson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (kap. 3-7, 129 s.)
Breidlid, H. & Nicolaisen, T. (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset Fortelling i religionene. Bergen: Fagbokforlaget
Dunfjeld, M. (2006): Tjaalehtjimmie Form og innhald i sørsamisk ornamentikk Snåsa: Saemien Sijte
Eidhamar, L. G. (2014). Små mennesker, stort mangfold. Religioner og livssyn i barnehagen, Kristiansand: Høyskoleforlaget 2.utgave kap. 1-6
Emilsen, K. (red.) 2015: Likestilling og likeverd i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget kap. 4, 7 og 8
Glaser V. et al (red) (2011): Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 9, 12, 14, 17, 21
Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6-12 (92 s.)
Gladsø et al. (2005/2015) Dramaturgi – forestillinger om teater. Universitetsforlaget Kapittel 13
Gjervan, M.; Andersen, C. & Bleka, M. (2012). Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 2-5 (107 s.)
Hansson, H. (2012). Kunstneriske forstyrrelser med romlige og materielle for- og etterspill. I Atle Krogstad et. al.(red.), Rom for barnehage : flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Bergen: Fagbokforlaget
Jensen, M. (2009). Estetisk kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. I Fajersson, Karlsson, Becher, Otterstad, (2009). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. Oslo: Cappelen Damm
Larsen, A. & Slåtten, M. (2010). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 14
Olsholt, Ø.; Schjelderup, A. (2013). Filosofi og etikk i barnehagen, Oslo: Cappelen Damm akademisk. kap. 2-4
Redd Barna (2010). Barnerettigheter – ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole.
Skogen, E. (red.) (2013). Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler: Kap. 1 Skogen; Ledelse i barnehagen (19 s.), kap. 4 Haugen og Skogen; Holdninger og kommunikasjon (11 s.) og kap. 6 Lundestad; Konflikter i personalgrupper i barnehagen (28 s.)
Sjøvik, P. (red.) (2014). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen. Universitetsforlaget. Kap. 2 (20 s.), 4 (24 s.), 7 (22 s.) og 15 (24 s.)
Spernes, K. og Hetlem, M. (2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. Kap. 1, 2, 3
Sødal, H. K. (2013). Kristen tro og tradisjon i barnehagen, Oslo: Cappelen Damm akademisk. kap. 1, 3-5
Drama: Utdelte artikler 54 s.
Digitalt kompendium:
Knudsen, J. S. Musikk med små barn i et flerkulturelt perspektiv. I Ann Merete Otterstad (red.) (2008). Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold. Oslo: Universitetsforlaget. s. 252-263
Ruud, E. (1997): Musikk og identitet. Oslo: Universitetsforlaget s. 145-174
Schultz J.-H. & Raundalen , M. Barn i vanskelige livssituasjoner – pedagogisk krisehåndtering i barnehagen i Thoresen, I.T., og Winje, G. (2013) Religioner, mangfold og etikk i barnehagen Oslo: Cappelen Damm Akademiske
Torgersen, J. K. (2012). Vår digitale musikkverden. I H. Jæger & J. K. Torgersen (red.). Medialisert barndom – digital kultur i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. s. 30-48