BKSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligMarit Hallset Svare
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene vil bli utfordret på å reflektere etisk over samhandling med og ledelse av både barn og voksne med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger.
Kunnskapsområdet skal også gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det fokuseres på barns identitetsdanning og kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Kunnskapsområdet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av voksne, og arbeid med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen. Fokus også på de yngste barna inngår i flere tema.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE), samfunnsfag, musikk, drama og kunst & håndverk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk består av 2 overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
1. Barnehagen som kunst- og kulturarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, og hvordan barnehagen kan arbeide med mangfold og inkludering
- kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kunst og kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle og kunstfaglige uttrykksformer
- har kunnskap om tro, kulturarv og etisk fundament i kristendom, sentrale religioner og sekulære livssyn
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehagen
- kan møte barns undring og livsspørsmål på en støttende og stimulerende måte
- har kunnskap om det samiske urfolkets og nasjonale minoriteter kultur og rettigheter
- kan formidle kulturuttrykk og lede barns nyskapende prosesser i møte med kulturarv
2. Demokrati og ledelse i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og kan samarbeide med ansatte og foresatte i barnehagen
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten.
- har kunnskap om demokrati og ledelse og kjennskap til hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og handlinger, og møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv på en profesjonsetisk forsvarlig måte
- kan arbeide faglig og reflektert med kjønnsperspektiver og likestilling blant barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov, blant annet i samarbeid med foresatte og overfor eksterne hjelpeinstanser
Pensum
Pensumliste studieåret 2018 - 2019
Pensum som finnes i digitalt kompendium er merket med *.
Pensum 2KF SRLE 2018/2019
Birkeland, Å. & Carson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (kap. 3-7, 129 s.)
Breidlid, H. & Nicolaisen, T. (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset Fortelling i religionene. Bergen: Fagbokforlaget
Eidhamar, L. G. (2014). Små mennesker, stort mangfold. Religioner og livssyn i barnehagen, Kristiansand: Høyskoleforlaget 2.utgave kap. 1-6
Emilsen, K. (red.) 2015: Likestilling og likeverd i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget kap. 4, 7 og 8
Gjervan, M., Andersen, C. & Bleka, M. (2012). Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap 2-5
Glaser V. et al (red) (2011): Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 9, 12, 14, 17, 21
Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 6-12
KKS (2016). Duodji i grunnskolen. Veiledningshefte med praktiske eksempler på duodji i kunst og håndverk, norsk læreplan. 1.-7.trinn. Bodø: Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (hele heftet: 20 sider)
*Knudsen, J. S. (2008). Musikk med små barn i et flerkulturelt perspektiv. I A.M. Otterstad (red.) Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold. Oslo: Universitetsforlaget. s. 252-263
Larsen, A. & Slåtten, M. (2015). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. kap 16
Larsen, A. M. (1997) Fortellinger og dramaforløp. Oslo: Cappelen Damm.
(Digitalt tilgjengelig på www. nb.no )(s.28 –s.102)
*Nergård, J.-I. (2006). Den levende erfaring En studie i samisk kunnskapstradisjon Oslo: Cappelen Akademiske forlag kap 6, s 97-128
Olsholt, Ø.; Schjelderup, A. (2013). Filosofi og etikk i barnehagen, Oslo: Cappelen Damm akademisk. kap. 2-4
Redd Barna (2010). Barnerettigheter – ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole.
*Ruud, E. (1997): Musikk og identitet. Oslo: Universitetsforlaget s. 197-229
Sagberg, S. (red)(2017). Mot til å være barnehagelærer verdier som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget Kap 2,6,7
Sødal, H. K. (2013). Kristen tro og tradisjon i barnehagen, Oslo: Cappelen Damm akademisk. kap. 1, 3-5
*Schultz J.-H. & Raundalen , M. (2013) Barn i vanskelige livssituasjoner – pedagogisk krisehåndtering i barnehagen i Thoresen, I.T., og Winje, G. Religioner, mangfold og etikk i barnehagen Oslo: Cappelen Damm Akademiske s 222-241
Sjøvik, P: (red) (2014). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i banrehagelærerutdanningen. Oslo. Universitetsforlaget. Kap 2,4,7,15
Skogen, E. (red) (2013). Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1,4,6
*Torgersen, J. K. (2012). Vår digitale musikkverden. I H. Jæger & J. K. Torgersen (red.). Medialisert barndom – digital kultur i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. s. 30-48
Tveterås, F. Arntsen, T. og Jernsletten, R. (2002) Samisk kunst- og kulturhistorie. Nesbru: Vett og Viten, ss.11-22, 73-118
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R-PD1: Barn med særskilte behov. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 2, pedagogikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-RL1: Religion, danning og etikk. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 1, RLE | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-SF1: Demokrati og medvirkning | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | ca. 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | RLE |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | ca. 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | Pedagogikk |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: R-RL1, R-SF1,
- MAP2: R-PD1, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |