BKSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligTherese Marie Ignacio Bjørnaas
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene vil bli utfordret på å reflektere etisk over samhandling med og ledelse av både barn og voksne med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger.
Kunnskapsområdet skal også gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det fokuseres på barns identitetsdanning og kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Kunnskapsområdet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av voksne, og arbeid med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen. Fokus også på de yngste barna inngår i flere tema.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE), samfunnsfag, musikk, drama og kunst & håndverk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk består av 2 overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
1. Barnehagen som kunst- og kulturarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, og hvordan barnehagen kan arbeide med mangfold og inkludering
- kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kunst og kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle og kunstfaglige uttrykksformer
- har kunnskap om tro, kulturarv og etisk fundament i kristendom, sentrale religioner og sekulære livssyn
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehagen
- kan møte barns undring og livsspørsmål på en støttende og stimulerende måte
- har kunnskap om det samiske urfolkets og nasjonale minoriteter kultur og rettigheter
- kan formidle kulturuttrykk og lede barns nyskapende prosesser i møte med kulturarv
2. Demokrati og ledelse i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og kan samarbeide med ansatte og foresatte i barnehagen
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten.
- har kunnskap om demokrati og ledelse og kjennskap til hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og handlinger, og møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv på en profesjonsetisk forsvarlig måte
- kan arbeide faglig og reflektert med kjønnsperspektiver og likestilling blant barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov, blant annet i samarbeid med foresatte og overfor eksterne hjelpeinstanser
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R-PD1: Barn med særskilte behov. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 2, pedagogikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-RL1: Religion, danning og etikk. Videreutvikles til mappebidrag i eksamensmappe 1, RLE | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-SF1: Demokrati og medvirkning | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | ca. 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | RLE |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | ca 1500 | ord | 50 % | Intern | Alle | Pedagogikk |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: R-RL1, R-SF1,
- MAP2: R-PD1, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |