Semestre
BKSTM2040 Språk, tekst og matematikk
Generell informasjon
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. Det legges vekt på å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse, språklig utvikling og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. I tillegg er barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklig kompetanse, samt overgangen fra barnehage til skole sentrale temaer innenfor dette kunnskapsområdet. Innsikt og ferdigheter i kartlegging og vurdering av barn vektlegges også.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk, pedagogikk og musikk.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av 3 tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling i et estetisk perspektiv
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- kan analysere barns muntlige språk
- kan støtte barns tekstproduksjon med utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep
- kan synliggjøre og anvende barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
- mestrer både bokmål og nynorsk på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- har kunnskap om sammenhengen mellom musikalske uttrykk og barns matematiske og språklige utvikling
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til planlegging og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter, med vekt på språk, tekst, matematikk og estetiske læreprosesser
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har innsikt i bredden av fagfeltet barnehagematematikk
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i forhold til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
S-MA1: Matematikkdagen. Gruppevis praktisk prosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjon | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
S-TF2: Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Gruppevis praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og skriftlig innlevering (MU-NO-MA) | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Analyse av en barneprodusert tekst | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole (NO-MA-PD) | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
S-NO3: Invitasjon til temakveld om språk og matematikk i barnehagen. På sidemål | Skriftlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern | Ingen | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokumentasjon fra prosjekt i 2.års praksis | Tar utgangspunkt i tverrfaglig prosjektarbeid fra 2. års praksis |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: Alle
- MUN1: Ingen
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og tverrfaglig prosjekt knyttet til dette kunnskapsområdet.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Pensum
Alfheim, I. & Fodstad, C. D. (2014). Skal vi leke en bok? Om språkstimulering gjennom bildebøker. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6.
Devold, E. H. (2010). En, to – støvel og sko. Matematikk og de minste barna i barnehagen. Oslo: Aschehoug. (80 s.)
Devold, E. H. (2008). Fem, seks – det kommer en heks. Praktisk matematikk i barnehagen. Oslo: Aschehoug. (64 s.)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 3, 4 og 6-12 (220 s.).
Hva er best for femåringene-barnehage, skole eller «skolsk» barnehage? I Første steg 2/2014, Oslo: Utdanningsforbundet, s. 8-19
Kulset, N. B. (2015). Musikk og andre språk. Oslo, Universitetsforlaget. (113 s.)
Kibsgaard, S. (red.). GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Kibsgaard, S. Snakk om begrep! (Kap. 4)
Reikerås, E. & Fauskanger, J. (2008). Ti er ikke ti, men fem. (Kap. 10, 16 s.)
Sandvik, M. & Spurkland, M. Allan, Angelika og Albert Åberg = sant! (Kap. 5)
Semundseth, M. & Aalberg, E. A. Språk og musikk = sprusikk. (Kap. 8)
Valle, A. M. & Orset, A. K. (2008). Hjelp! – vi blir kalehudret! (Kap. 3)
NOU 2010: Med forskertrang og lekelyst. Kap 8 om skoleforberedende aktiviteter.
Nakken, A. H. & Thiel, O. (2014). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget. (335 s.)
Semundseth, M. & Hopperstad, M. (2013). Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voksnes betydning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Norsk og pedagogikk)
Sjøvik, P. (red.) (2007). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen. Kap. 6, 7 og 10 (100 s.)
Utdelte artikler knyttet til undervisning i musikk (inntil 30 sider)
Digitalt kompendium:
Vist, T. (2013). I lyden bor barnet, i barnet bor lyden. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademiske forlag (s. 75-91, 17 s.)
Temahefter, veiledere ol:
Høigård, A.; Mjør, I. & Hoel, T. (2009).Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Med spent forventning. Sjekkliste for en god overgang fra barnehage til skole. Fub, Fug Utdanningsforbundet.(Ligger på nett)
Planer for 5 års-grupper/førskolegrupper fra ulike barnehager (ligger på nett)
Veileder Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Kunnskapsløftet (2006). Læreplan i norsk og matematikk. Kompetansemål etter 2. årstrinn.
Reikerås, E. (2006). Temaheftet om antall, rom og form i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.