BKSTM2040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligOliver Thiel
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. Det legges vekt på å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse, språklig utvikling og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. I tillegg er barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklig kompetanse, samt overgangen fra barnehage til skole sentrale temaer innenfor dette kunnskapsområdet. Innsikt og ferdigheter i kartlegging og vurdering av barn vektlegges også.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk, pedagogikk og musikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av 3 tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling i et estetisk perspektiv
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- kan analysere barns muntlige språk
- kan støtte barns tekstproduksjon med utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep
- kan synliggjøre og anvende barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
- mestrer både bokmål og nynorsk på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- har kunnskap om sammenhengen mellom musikalske uttrykk og barns matematiske og språklige utvikling
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til planlegging og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter, med vekt på språk, tekst, matematikk og estetiske læreprosesser
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har innsikt i bredden av fagfeltet barnehagematematikk
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i forhold til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Alfheim, I. & Fodstad, C. D. (2014). Skal vi leke en bok? Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6 om språkstimulering gjennom bildebøker.
Devold, E. H. (2010). En, to – støvel og sko. Matematikk og de minste barna i barnehagen. Oslo: Aschehoug. (80 s.)
Devold, E. H. (2008). Fem, seks – det kommer en heks. Praktisk matematikk i barnehagen. Oslo: Aschehoug. (64 s.)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3, 4 og 6-12 (220 s.).
Hva er best for femåringene-barnehage, skole eller «skolsk» barnehage? I Første steg 2/2014, Oslo: Utdanningsforbundet, s. 8-19
Kulset, N. B. (2015). Musikk og andre språk. Oslo, Universitetsforlaget. (113 s.)
Kibsgaard, S. (red.) (2008). GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
- Valle, A. M. & Orset, A. K. Hjelp! – vi blir kalehudret! (Kap. 3)
- Kibsgaard, S. Snakk om begrep! (Kap. 4)
- Sandvik, M. & Spurkland, M. Allan, Angelika og Albert Åberg = sant! (Kap. 5)
- Semundseth, M. & Aalberg, E. A. Språk og musikk = sprusikk. (Kap. 8)
- Reikerås, E. & Fauskanger, J. Ti er ikke ti, men fem. (Kap. 10)
NOU 2010: Med forskertrang og lekelyst. Kap. 8 om skoleforberedende aktiviteter.
Nakken, A. Hj. & Thiel, O. (2014). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget. (335 s.)
Semundseth, M. & Hopperstad, M. (2013). Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voksnes betydning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Sjøvik, P. (red.) (2007). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen. Kap. 6, 7 og 10 (100 s.)
Utdelte artikler knyttet til undervisning i musikk (inntil 30 sider)
Digitalt kompendium:
- Vist, T. (2013). I lyden bor barnet, i barnet bor lyden. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademiske forlag (s. 75-91, 17 s.)
- Sando, S. (2012). Alan Bishops seks fundamentale matematikkaktiviteter.
Temahefter, veiledere ol:
- Høigård, A.; Mjør, I. & Hoel, T. (2009).Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
- Reikerås, E. (2006). Temaheftet om antall, rom og form i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
- Med spent forventning. Sjekkliste for en god overgang fra barnehage til skole. Fub, Fug Utdanningsforbundet. (Ligger på nett.)
- Planer for 5 års-grupper/førskolegrupper fra ulike barnehager. (Ligger på nett.)
- Veileder Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Ligger på Internett under https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/veileder/f-4248-fra-eldst-til-yngst.pdf) (22 s.)
- Kunnskapsløftet (2006). Læreplan i norsk og matematikk. Kompetansemål etter 2. årstrinn. (Ligger på nett.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S-MA1: Matematikkdagen. Gruppevis praktisk prosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjon | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Analyse av en barneprodusert tekst | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-NO3: Invitasjon til temakveld om språk og matematikk i barnehagen. På sidemål | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Tverrfaglig (NO-MA-PD) gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
S-TF2: Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Gruppevis praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og skriftlig innlevering (MU-NO-MA) | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern | Ingen | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokumentasjon fra prosjekt i 2.års praksis | Tar utgangspunkt i tverrfaglig prosjektarbeid fra 2. års praksis |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: Alle
- MUN1: Ingen
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og tverrfaglig prosjekt knyttet til dette kunnskapsområdet.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |