BKSTM2040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligOliver Thiel
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. Det legges vekt på å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse, språklig utvikling og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. I tillegg er barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklig kompetanse, samt overgangen fra barnehage til skole sentrale temaer innenfor dette kunnskapsområdet. Innsikt og ferdigheter i kartlegging og vurdering av barn vektlegges også.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk, pedagogikk og musikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av 3 tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling i et estetisk perspektiv
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- har kunnskap om barns språkutvikling og kan bruke det til å analysere barns muntlige språk
- kan støtte barns tekstproduksjon med utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep
- kan synliggjøre og anvende barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
- kan reflektere over språkets, matematikkens og musikkens betydning i barnehagens hverdag for barns helhetlige danning
- har kunnskap om sammenhengen mellom musikalske uttrykk og barns matematiske og språklige utvikling
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til planlegging og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter, med vekt på språk, tekst, matematikk, musikk og estetiske læreprosesser
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking
- kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
- kan bruke musikk som verktøy i arbeid med språk, tekst og matematikk
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i forhold til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Pensum
Pensumliste for studieåret 2018-2019
Alfheim, I. & Fodstad, C. D. (2014). Skal vi leke en bok? Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 6 «Eventyret som bildebok», s. 75-83, 9 sider).
Fosse, T. (2012). Rom for matematikk – i barnehagen. Bergen: Caspar. (131 sider)
Gjems, L. (2010). Kartlegging av barns språk. Godt for hvem – Godt for hva? Nordisk barnehageforskning 3(3), s. 175-182. Ligger på Internett under https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/286/300 (6 sider)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3, 4 og 6-12, 220 sider).
Kibsgaard, S. (red.) (2008). GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
- Kibsgaard, S. Snakk om begrep! (Kap. 4, s. 46-61, 15 sider)
- Lyngseth, E. J. Språkobservasjoner og språkaktiviteter i barnehagen. (Kap. 6, s. 74-84, 10 sider)
- Reikerås, E. & Fauskanger, J. Ti er ikke ti, men fem. (Kap. 10, s. 128-143, 15 sider)
- Sandvik, M. & Spurkland, M. Allan, Angelika og Albert Åberg = sant! (Kap. 5, s. 62-73, 12 sider)
- Aalberg, E. A. & Semundseth, M. Språk + musikk = sprusikk J (Kap. 8, s. 96-109, 14 sider)
- Valle, A. M. & Orset, A. K. Hjelp! – vi blir kalehudret! (Kap. 3, s. 36-45, 10 sider)
Kjær, A. (2016). Prosjektarbeid i barnehagen. Frå fascinasjon til fordypelse. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 15-123, 106 sider).
Kulset, N. B. (2015). Musikk og andrespråk. Oslo, Universitetsforlaget. (113 sider)
Nakken, A. Hj. & Thiel, O. (2014). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget. (300 sider)
Rongved, E. (2017, 6. mars). Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling. Universitetet i Stavanger. Ligger på Internett under http://www.uis.no/om-uis/nyheter-og-presserom/svak-motorikk-hos-toaringer-kan-bety-svak-matematisk-utvikling-article98746-8108.html (1 side)
Semundseth, M. & Hopperstad, M. (red.) (2013). Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voksnes betydning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (150 sider)
Sjøvik, P. (red.) (2014). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen. Oslo: Universitetsforlaget.
- Sjøvik, P. Samspill og samspillsvansker i de første leveåra. (Kap. 6, s. 127-144, 18 sider)
- Sjøvik, P. Funksjonsnedsettelser hos barn i førskolealderen. (Kap. 7, s. 145-171, 27 sider)
- Hoven, G. & Mørland, B. Lek for alle barn? (Kap. 10, s. 233-252, 20 sider)
Solli, A. (red.) (2014). Hva er best for femåringene-barnehage, skole eller «skolsk» barnehage? Første steg 2/2014, Oslo: Utdanningsforbundet, s. 8-19. Ligger på Internett under https://www.utdanningsnytt.no/globalassets/filer/pdf-av-forste-steg/2014/forste-steg-2-2014.pdf (12 sider)
Digitalt kompendium:
Choat, H.R. (2016). Om mønster og mening i barnehagematematikken. Tangenten 1/2016, s. 2-6. (5 sider)
Fyhn, A.B. m.fl. (2016). Med kultur i fokus – eksemplet lávvu. Tangenten 3/2016, s. 2-7. (6 sider)
Fyhn, A.B., Teig, V.Th. og Pedersen, St.Sk. (2016). Musikk og fotball – matematisering i småskolen. Tangenten 4/2016, s. 8-13. (6 sider)
Hovde, S. S. (2018): Jakten på den musikalske bieffekten: BEDRE SPRÅK. I S. Kibsgaard (red.) Veier til språk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 147-167. (21 sider)
Jansen, T. T. (2008). Å arbeide mot det ukjente. Prosjektarbeid med barn i barnehagens faglige virksomhet. I T. Moser, T. & M. Pettersvold (red.). En verden av muligheter – fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 175-197. (22 sider)
Lossius, M.H., Henningsen, M., Vedahl, A. og Bergli, L. (2016). Barnehagelærerrollen med blikk på matematikk. Tangenten 3/2016, s. 41-45. (5 sider)
Lyngseth, E. J. (2014). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I V. Glaser, M. B. Drugli, & I. Størksen (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget, s. 307-323. (14 sider).
Naylor, M. (2018a). Dyr som blir uvenner. Tangenten 1/2018, s. 35-36. (2 sider)
Naylor, M. (2018b). Hva kan det være? Tangenten 2/2018, s. 34-35. (2 sider)
Sando, S. (2017). Fundamentale matematikkaktiviteter. Tangenten 4/2017, s. 38-45 (7 sider)
Singh, O.F. (2016). Måling i barnehagen. Tangenten 3/2016, s. 8-14. (7 sider)
Vist, T. (2013). I lyden bor barnet, i barnet bor lyden. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (red.) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademiske forlag, s. 75-91 (17 sider)
Ånestad, G. (2017). Fem aper – rike muligheter. Tangenten 4/2017, s. 4-7. (4 sider)
Temahefter, veiledere ol:
Høigård, A.; Mjør, I. & Hoel, T. (2009). Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Ligger på Internett under https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/temahefte/temahefte-_om_sprakmiljo_og_sprakstimulering_i_barnehagen_bokmal_web.pdf)
Med spent forventning. Sjekkliste for en god overgang fra barnehage til skole. Fub, Fug Utdanningsforbundet. (Ligger på Internett under http://www.fubhg.no/getfile.php/1618437.1843.rvqcsayudc/Med+spent+forventning+...+Brosjyre+om+overgangen+barnehage+–+skole+(bokmål).pdf)
NOU 2010: Med forskertrang og lekelyst. Kap. 8 om skoleforberedende aktiviteter. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Ligger på Internett under https://www.regjeringen.no/contentassets/e32217053f044510a33437e4b17afa6d/no/pdfs/nou201020100008000dddpdfs.pdf )
Planer for 5 års-grupper/førskolegrupper fra ulike barnehager. (Ligger på nett.)
Veileder Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Ligger på Internett under https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/veiledere/fra_eldst_til_yngst_veileder_fra_kd.pdf) (22 s.)
LK06. Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Læreplan i norsk. https://www.udir.no/kl06/NOR1-05.
Følgende deler:
- Formål
- Grunnleggende ferdigheter
- Hovedområder
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
LK06. Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Læreplan i matematikk fellesfag. https://www.udir.no/kl06/MAT1-04.
Følgende deler:
- Føremål
- Grunnleggjande ferdigheiter
- Hovudområde
- Kompetansemål etter 2. årssteget
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S-MA1: Matematikkdagen. Gruppevis praktisk prosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjon | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
S-TF2: Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Gruppevis praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og skriftlig innlevering (MU-NO-MA) | Framføring og rapport | Gruppe |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Analyse av en barneprodusert tekst | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Tverrfaglig (NO-MA-PD) gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Norskfaglig fokus |
Skriftlig skoleeksamen | SEK3 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Matematikkfaglig fokus |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokumentasjon fra prosjekt i 2.års praksis | Tar utgangspunkt i tverrfaglig prosjektarbeid fra 2. års praksis |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK2: S-NO1, S-NO2, S-TF1
- SEK3: S-MA1, S-TF2
- MUN1: OBLTS
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og tverrfaglig prosjekt knyttet til dette kunnskapsområdet.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |