BKSTM2040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligOliver Thiel
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. Det legges vekt på å utvikle studentens kunnskap om barns matematiske forståelse, språklig utvikling og det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. I tillegg er barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklig kompetanse, samt overgangen fra barnehage til skole sentrale temaer innenfor dette kunnskapsområdet. Innsikt og ferdigheter i kartlegging og vurdering av barn vektlegges også.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk, pedagogikk og musikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av 3 tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling i et estetisk perspektiv
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- har kunnskap om barns språkutvikling og kan bruke det til å analysere barns muntlige språk
- kan støtte barns tekstproduksjon med utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep
- kan synliggjøre og anvende barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
- kan reflektere over språkets, matematikkens og musikkens betydning i barnehagens hverdag for barns helhetlige danning
- har kunnskap om sammenhengen mellom musikalske uttrykk og barns matematiske og språklige utvikling
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til planlegging og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter, med vekt på språk, tekst, matematikk, musikk og estetiske læreprosesser
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking
- kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
- kan bruke musikk som verktøy i arbeid med språk, tekst og matematikk
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i forhold til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Pensum
Pensumlisten gjelder for studieåret 2019-2020
Alfheim, I. & Fodstad, C. D. (2014). Skal vi leke en bok? Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 6 «Eventyret som bildebok», s. 75-83, 9 sider).
Fosse, T. (2012). Rom for matematikk – i barnehagen. Bergen: Caspar. (131 sider)
Gjems, L. (2010). Kartlegging av barns språk. Godt for hvem – Godt for hva? Nordisk barnehageforskning 3(3), s. 175-182. Ligger på Internett under https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/286/300 (6 sider)
Høigård, A. (2018). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 115 – 342, Kap. 3 – 11, 227 sider).
Kjær, A. (2016). Prosjektarbeid i barnehagen. Frå fascinasjon til fordypelse. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 15-123, 106 sider).
Kulset, N. B. (2015). Musikk og andrespråk. Oslo, Universitetsforlaget. (113 sider)
Nakken, A. Hj. & Thiel, O. (2019). Matematikkens kjerne (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (300 sider)
Rongved, E. (2017, 6. mars). Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling. Universitetet i Stavanger. Ligger på Internett under http://www.uis.no/om-uis/nyheter-og-presserom/svak-motorikk-hos-toaringer-kan-bety-svak-matematisk-utvikling-article98746-8108.html (1 side)
Semundseth, M. & Hopperstad, M. (red.) (2013). Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voksnes betydning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (150 sider)
Sjøvik, P. (red.) (2014). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen. Oslo: Universitetsforlaget. kap. 6,7 og 10. (65 sider)
Solli, A. (red.) (2014). Hva er best for femåringene-barnehage, skole eller «skolsk» barnehage? Første steg 2/2014, Oslo: Utdanningsforbundet, s. 8-19. Ligger på Internett under https://www.utdanningsnytt.no/globalassets/filer/pdf-av-forste-steg/2014/forste-steg-2-2014.pdf (12 sider)
Digitalt kompendium:
Choat, H.R. (2016). Om mønster og mening i barnehagematematikken. Tangenten 1/2016, s. 2-6. (5 sider)
Fyhn, A.B. m.fl. (2016). Med kultur i fokus – eksemplet lávvu. Tangenten 3/2016, s. 2-7. (6 sider)
Fyhn, A.B., Teig, V.Th. og Pedersen, St.Sk. (2016). Musikk og fotball – matematisering i småskolen. Tangenten 4/2016, s. 8-13. (6 sider)
Hovde, S. S. (2018): Jakten på den musikalske bieffekten: BEDRE SPRÅK. I S. Kibsgaard (red.) Veier til språk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 147-167. (21 sider)
Jansen, T. T. (2008). Å arbeide mot det ukjente. Prosjektarbeid med barn i barnehagens faglige virksomhet. I T. Moser, T. & M. Pettersvold (red.). En verden av muligheter – fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 175-197. (22 sider)
Lossius, M.H., Henningsen, M., Vedahl, A. og Bergli, L. (2016). Barnehagelærerrollen med blikk på matematikk. Tangenten 3/2016, s. 41-45. (5 sider)
Lyngseth, E. J. (2014). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I V. Glaser, M. B. Drugli, & I. Størksen (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget, s. 307-323. (14 sider).
Naylor, M. (2018a). Dyr som blir uvenner. Tangenten 1/2018, s. 35-36. (2 sider)
Naylor, M. (2018b). Hva kan det være? Tangenten 2/2018, s. 34-35. (2 sider)
Røislien, J. (2008). Gitarstemming, MP3 og den franske revolusjon. I S. R. Jørgensen & E. Newth (red.). Matematikk med din glede. Oslo: Gyldendal akademisk, s. 67-73. (7 sider)
Sando, S. (2017). Fundamentale matematikkaktiviteter. Tangenten 4/2017, s. 38-45 (7 sider)
Singh, O.F. (2016). Måling i barnehagen. Tangenten 3/2016, s. 8-14. (7 sider)
Ånestad, G. (2017). Fem aper – rike muligheter. Tangenten 4/2017, s. 4-7. (4 sider)
Temahefter, veiledere ol:
Høigård, A.; Mjør, I. & Hoel, T. (2009). Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Ligger på Internett under https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/temahefte/temahefte-_om_sprakmiljo_og_sprakstimulering_i_barnehagen_bokmal_web.pdf)
Med spent forventning. Sjekkliste for en god overgang fra barnehage til skole. Fub, Fug Utdanningsforbundet. (Ligger på Internett under http://www.fubhg.no/getfile.php/1618437.1843.rvqcsayudc/Med+spent+forventning+...+Brosjyre+om+overgangen+barnehage+–+skole+(bokmål).pdf)
NOU 2010: Med forskertrang og lekelyst. Kap. 8 om skoleforberedende aktiviteter. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Ligger på Internett under https://www.regjeringen.no/contentassets/e32217053f044510a33437e4b17afa6d/no/pdfs/nou201020100008000dddpdfs.pdf )
Planer for 5 års-grupper/førskolegrupper fra ulike barnehager. (Ligger på nett.)
Veileder Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Ligger på Internett under https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/veileder/f-4248-fra-eldst-til-yngst.pdf) (22 s.)
LK06. Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Læreplan i norsk. https://www.udir.no/kl06/NOR1-05.
Følgende deler:
- Formål
- Grunnleggende ferdigheter
- Hovedområder
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
LK06. Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Læreplan i matematikk fellesfag. https://www.udir.no/kl06/MAT1-04.
Følgende deler:
- Føremål
- Grunnleggjande ferdigheiter
- Hovudområde
- Kompetansemål etter 2. årssteget
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S-MA1: Matematikkdagen. Gruppevis praktisk prosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjon | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
S-TF2: Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Gruppevis praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og skriftlig innlevering (MU-NO-MA) | Framføring og rapport | Gruppe |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Analyse av en barneprodusert tekst | Framføring/presentasjon | Individuell |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole. Tverrfaglig (NO-MA-PD) gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Norskfaglig fokus |
Skriftlig skoleeksamen | SEK3 | Individuell | 3 | timer | 30 % | Intern | Ingen | Matematikkfaglig fokus |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokumentasjon fra prosjekt i 2.års praksis | Tar utgangspunkt i tverrfaglig prosjektarbeid fra 2. års praksis |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK2: S-NO1, S-NO2, S-TF1
- SEK3: S-MA1, S-TF2
- MUN1: OBLTS
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og det tverrfaglige prosjektet som er knyttet til muntlig eksamen.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |