BLBUL1015 Barns utvikling, lek og læring 1
- Nynorsk navnBarns utvikling, leik og læring 1
- Engelsk navnChildren's Development, Play and Learning 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligMaria Selmer-Olsen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet Barns utvikling, lek og læring (1 og 2) skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse for å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet, er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Emnet bygger på et barnesyn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Emnet er delt i to; Barns utvikling, lek og læring 1 (BLBUL 1015), forkortet til BULL1, og Barns utvikling, lek og læring 2 (BLBUL 2015), forkortet til BULL2.
Alle emner i bachelorutdanningen skal ha tilknytning til praksis, og denne emneplanen må sees i sammenheng med emneplan for BLPRA100
Emnet bygger på lærerutdanningsfaget pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har begynnende kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking og læring, vennskap og samspill mellom barn og mellom barn og voksne
- har kunnskap om betydningen av personalets evne til kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
- har begynnende kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst, samt behov for- og evne til omsorg
- har kunnskap om ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
- har begynnende kunnskap om hvordan barnehagen kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
Ferdigheter
Studenten:
- har ferdigheter i kommunikasjon, samspill og lek med barn og kan fremstå som en bevisst rollemodell
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn.
- viser ferdigheter i å anvende observasjon og pedagogisk dokumentasjon.
- har begynnende ferdigheter i didaktisk tilrettelegging og ledelse av pedagogiske prosesser i barnegruppa på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
Generell
Studenten:
- har en begynnende evne til å formulere sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig.
- viser evne til å gå inn i dialogisk samspill med barn, med omsorg, innlevelse og anerkjennelse.
- viser evne til å reflektere kritisk over eget samspill med barn.
- viser forståelse for barnehagens verdigrunnlag og lovverk (Barnehageloven, Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver, FNs barnekonvensjon for barnets rettigheter)
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B1-PD1: Veiledet fagtekst om lek i barnehagen. Etter veiledning og bearbeiding inngår mappebidraget i eksamensmappe | Skriftlig oppgave | Individuell |
B1-PD2: Observasjon og observatørrollen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1800 | ord | 60 | Intern | Alle | |
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP 1: B1-PD1, OBLTS
- SEK 1: B1-PD2