BLFOR4030 Ledelse i framtidas barnehage
- Nynorsk navnLeiing i framtidas barnehage
- Engelsk navnLeadership in the ECEC of the Future
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligArnt Nordli
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravSe studieplanens generelle del
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Barnehagen som organisasjon og institusjon er i kontinuerlig utvikling i takt med et samfunn i endring. Emnet Ledelse i framtidas barnehage omfatter både ledelse av barn og barnegrupper, selvledelse, ledelse av personalteam, kunnskap om samarbeid med foresatte og barnehagen som organisasjon. Emnets fokus er på ledelse i barnehagen fra et barnehagelærerperspektiv.
Barnehagelæreren har ansvar for å lede det pedagogiske arbeidet i barnehagen i tråd med godt faglig skjønn, og bidra til at barnehagen er en lærende organisasjon. Dette arbeidet forutsetter kompetanse i pedagogisk ledelse, ledelse av didaktiske prosesser, strategisk ledelse, verdibasert ledelse og ledelse av kompetanseutvikling. Innholdet i emnet har fokus på systematisk og langsiktig arbeid med utviklings- og læringsprosesser i barnehagen knyttet til implementeringsarbeid, teamarbeid, bærekraft og lærende fellesskap.
Emnet legger vekt på at barnehagen er preget av sosialt og livssynsmessig mangfold og at dette er et fenomen som må forstås ut i fra et nasjonalt og et internasjonalt perspektiv. Emnet vil gi studenten en innføring i barnehage som et mangfoldig fenomen internasjonalt.
Studentene vil gjennom egne studier, undervisning, praksis og veiledning oppøve evne til kritisk refleksjon over rollen som pedagogisk leder i barnehage. Sentralt i emnet er studentens utvikling av kompetanse til samarbeid med ulike tjenester i omsorg og oppvekstsektoren, og planlegging, gjennomføring og vurdering av egen ledelse. Emnet gir et godt grunnlag for masterstudier og etter- og videreutdanning i barnehageledelse ved DMMH eller andre studiesteder.
Det legges til rette for at studentene i samarbeid med lærerteamet kan arrangere en frivillig, egenfinansiert studietur i løpet av studieåret.
Fordypningsemnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og religion, livssyn og etikk (RLE).
Alle emner i bachelorutdanningen skal ha tilknytning til praksis, og denne emneplanen må sees i sammenheng med emneplan for BLPRA400.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om relevante lover og forskrifter og anvendelse av disse i barnehagen
- har inngående kunnskap om det helhetlige oppvekstmiljøet for barn, og barnehagens rolle i velferdsstatens omsorgssystem
- har kunnskap om grunnleggende ledelsesteorier og nyere forskning på feltet
- har kunnskap om barnehageforvaltning og det barnehagepolitiske feltet
- har kunnskap om ECEC (Early Childhood Education and Care) i et internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan kommunisere godt og samhandle med barn, medarbeidere og foresatte, og kan reflektere kritisk over egen rolle som pedagogisk leder
- kan lede og veilede personalet for å øke kvaliteten i relasjoner barn-barn og barn-voksen
- kan legge til rette for læring, lek, omsorg og danning for barn som vokser opp i et sosialt mangfoldig og livssynsåpent samfunn
- kan reflektere kritisk over egen rolle og har forståelse for barnehagelærerens medansvar for utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon
- kan utøve profesjonelt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- har kunnskap om, og forståelse av de ulike rollene barnehagens personale har, som sammen skal oppfylle barnehagens samfunnsmandat
- kan lede etisk refleksjon med barn, foresatte og medarbeidere
- kan tolke og kritisk vurdere sentrale føringer og barnehagens samfunnsmandat til barns beste
- kan utøve faglig og etisk skjønn knyttet til barns digitale hverdag
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F4-TF1 Kompetanseheving | Skriftlig oppgave | Individuell |
F4-TF2 Presentasjon av fagtekst | Framføring og rapport | Individuell |
F4-TF3 Gjennomføring av fagdag. Praktisk arbeid i gruppe og individuell skriftlig innlevering i etterkant. Skriftlig innlevering skal bearbeides videre til eksamensmappebesvarelse. | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 27 | timer | 25 | Intern og ekstern | Alle | Oppgaven leveres ut klokken 0900 første dag og besvarelsen må leveres innen klokken 1200 siste dag. Omfang: 2000 ord +/- 10% |
Mappeeksamen | MAP | Individuell | 4000 | ord | 75 | Intern og ekstern | Alle | Arbeidskrav F4-TF3 bearbeides videre fra arbeidskrav til eksamensmappebesvarelse. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- HEM: F4-TF2 og OBLTS må være godkjent.
- MAP: F4-TF1 og F4-TF3 må være godkjent