BLLSU3015 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligHilde Holmeide Aandahl
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid omfatter ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon, samt samarbeid med foreldre/foresatte og eksterne instanser til barns beste.
Emnet vektlegger pedagogisk ledelse, veiledning og hvordan lederhandlinger kan bidra til å fremme barns lek og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena. Utvikling av egen lederrolle blir tillagt stor vekt i emnet. Sentralt er også lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens samfunnsmandat. Emnet skal gi kompetanse i å reflektere over hvordan profesjonsetiske spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser.
Kunnskapsbasen bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag.
Alle emner i bachelorutdanningen skal ha tilknytning til praksis, og denne emneplanen må sees i sammenheng med emneplan for BLPRA300.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier med relevans for barnehagefeltet
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
- har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagelærerprofesjonen og barnehagens virksomhet og mandat
- har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser
- har kunnskap om tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og lede refleksjonsprosesser, dokumentere og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i samarbeid med andre
- kan tilrettelegge for veiledning og motivasjon av personalet i en lærende barnehage
- kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk, styringsdokumenter og forskningsbasert kunnskap som grunnlag for beslutninger i barnehagen
- har innsikt i og kan vurdere bruk av metoder og verktøy i vurderings-, dokumentasjons- og utviklingsarbeid
- kan samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste
- kan analysere og kritisk reflektere over egen lederrolle
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
- kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger føringer for ledelse og utviklingsarbeid
- kan identifisere etiske dilemma, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
- kan reflektere over egne samarbeidsevner
- kan reflektere over profesjonsetikk og barnehagelærerprofesjonen i et samfunnsperspektiv
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
L-TF1: Lederplattform | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
L-TF2: Ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon (Arbeidskravet videreutvikles til mappeeksamen) | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
L-TF3: Barnehagelæreren som profesjonsutøver i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid om barn | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 3500 | ord | 100 | Intern | Alle | Bygger på arbeidskrav L-TF2 |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
L-TF1, L-TF2, L-TF3 og OBLTS