BLNHB1020 Natur, helse og bevegelse
- Nynorsk navnNatur, helse og rørsle
- Engelsk navnNature, Health and Movement
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligRolv Lundheim
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns kroppslighet, opplevelser og læring i og om naturen som sentrale element i barns livsmestring og danningsprosesser i barnehagen.
Kunnskapsområdet legger vekt på opplevelser, undring og lek i naturen hos barn og mellom barn og voksne. Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse om naturen og erfaringer med naturen til forskjellige årstider. Studenten skal kvalifiseres til å kunne møte barns undring til naturen og støtte dem i bruken av naturen og deres utforskinger.
Videre vil kunnskapsområdet fokusere på helse og helseforebygging i barnehagen. Kunnskapsområdet skal kvalifisere studenten til å kunne ivareta barns helse og behov for omsorg, mat og bevegelse.
Kunnskapsområdet skal gi studenten kunnskap om at naturen kan være en viktig arena for kroppslig lek og læring. Derfor er det sentralt at studenten får kunnskap om barns kroppslighet og kvalifiseres til å kunne vurdere uterommets kvaliteter for best å legge til rette for kroppslig og utfordrende lek og risikomestring.
Kunnskapsområdet skal gi studenten kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse om hvordan barn kan ta vare på seg selv, hverandre og naturen slik at de får en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling. For barn i barnehagen vil en forståelse for bærekraftig utvikling bety utvikling av grunnleggende respekt for liv og natur samt menneskets bruk og forvaltning av naturen.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag og fysisk aktivitet og helse.
Alle emner i bachelorutdanningen skal ha tilknytning til praksis, og denne emneplanen må sees i sammenheng med emneplan for BLPRA100.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
- har kunnskap om barn sin bruk av kropp og sanser i leik og læring, og om hvordan man kan skape rom for dette.
- har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser.
- har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barns nærmiljø og sammenhengene i naturen.
- har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til å øke miljøbevissthet.
- har kunnskap om menneskekroppen, motorikk, helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring.
- har kunnskap om mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs.
- har kunnskap om nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak.
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere turer i nærmiljøet og naturen og legge til rette for fysisk aktivitet, leik og utforsking sammen med barn.
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen.
- kan utforske naturen og eksperimentere og reflektere sammen med barn.
- kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og bruke lokale naturressurser.
- kan legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer.
- kan skape og bruke ulike rom sammen med barn og vurdere risiko av leikemiljø og håndtere ulykker på en hensiktsmessig måte og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring.
- kan orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking, leik og bevegelse sammen med barn.
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan reflektere over ulike natursyn og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet samiske, i arbeidet med mat, helse, natur og bevegelse.
- er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelsesesleik, naturopplevelser og måltid.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet.
- kan analysere og kritisk reflektere over barnehagens arbeid med natur, helse og bevegelse i forhold til barns ulike forutsetninger.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N-NA1: Naturarbeidsbok | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-NA2: Utforskende naturfag med barn. | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-FH1: Observasjon av barns motorikk. | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-TF1: Forebyggende helse i barnehagen. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
N-FH2: Risikofylt lek i barnehagens uteområde | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
N-NA1: Naturarbeidsbok
N-NA2: Utforskende naturfag med barn.
N-FH1: Observasjon av barns motorikk.
N-TF1: Forebyggende helse i barnehagen.
N-FH2: Risikofylt lek i barnehagens uteområde
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse.