BLPRA200 Praksis i barnehage, 2. (25 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAll undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Praksis i 2.studieår har særlig fokus på ledelse av barn og medarbeidere.
Studenten skal i løpet av andre studieår få erfaring med samarbeid med foresatte, medarbeidere og eventuelle andre samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen leder- og veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal ta del i hverdagslivet i barnehagen og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner. Studenten skal videreutvikle forståelse for barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barn varierte opplevelser og erfaringer.
Læringsutbytte
Studenten:
- kan framtre som en reflektert leder og fagperson, og kan vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
- viser begynnende ferdigheter til å lede og veilede medarbeidere både i formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
- viser relasjonskompetanse og kan reflektere over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med barn, foresatte og medarbeidere
- viser innsikt i og reflekterer over didaktiske forutsetninger som utgangspunkt for pedagogisk arbeid
- reflekterer over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena
- kan reflektere over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til egne erfaringer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Praksiskontrakt
Studenten skal:
- ferdigstille praksiskontrakt i løpet av 1. praksisuke
Praksiskontrakten skal inneholde:
- Barnehagens forutsetninger
- Studentens forutsetninger
- Studentens forventninger
- Praksislærers forventninger
- Pedagogisk grunnsyn videreutvikles fra 1. klassepraksis, nå også med studentens syn på:
- Barnehage/hjem-samarbeid
- Ledelse
- Demokrati og medvirkning
- Didaktisk plan over arbeid med læringsutbytter og oppgaver i praksis
- Arbeidsplan for perioden
Ledelse, kommunikasjon og samarbeid
Studenten skal:
- gjennomføre tre lederdager i løpet av praksisperioden. Lederdagene gjennomføres enkeltvis, og hver og én skal veiledes og vurderes før neste lederdag planlegges og gjennomføres
- planlegge, gjennomføre og vurdere en veiledningssekvens med en medarbeider
- delta aktivt i samarbeidet med foresatte, samt delta i en planlagt foreldresamtale. På bakgrunn av disse erfaringene skal studenten skrive en refleksjon over hvordan samarbeidet mellom barnehage og foresatte kan støtte barns trivsel og utvikling
- planlegge, gjennomføre og vurdere et innlegg på et avdelingsmøte om barns medvirkning i prosjektarbeid
Barnehagen som leke, lærings- og danningsarena
Studenten skal:
- planlegge, lede og vurdere et 10-dagers prosjekt i samarbeid med barn og personale, med utgangspunkt i barnehagens didaktiske forutsetninger og pedagogisk dokumentasjon. Barns medvirkning skal prege prosessen. Emner i 2. studieår skal anvendes i prosjektet
- skrive en praksisfortelling om en hendelse hvor du selv opptrer som aktiv formidler av kunnskap og/eller kultur
- skrive en praksisfortelling fra en situasjon der verdier i eget grunnsyn utfordres
Alle oppgaver skal veiledes av praksislærer og leveres i egne mapper på gjeldende læringsplattform. Frist for innlevering av oppgaver: siste dag i praksis.
Studenten skal synliggjøre sitt pedagogiske grunnsyn gjennom skriftlig og muntlig refleksjon over læringsutbyttene for praksisperioden.
Studenten skal også se sammenheng mellom teori og praksis, og bruke relevant pensumlitteratur i alle arbeidsoppgaver i praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
PL2: Deltakelse i praksisforberedelser. Praksisforberedelser og samtaler før praksis. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | BLPRA200 | Individuell | 25 | dager | Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Vurdering
Arbeidskrav som må godkjennes for å starte i praksis:
- PL2
Midtveisvurdering:
Midtveisvurdering skal gjennomføres midt i praksisperioden. Det er praksislærer som har ansvar for vurderingen, men studenten skal også forberede seg ved å reflektere over kriteriene for vurderingen.
Studentens egenvurdering:
Studenten skriver en egenvurdering som leveres 6 virkedager etter fullført praksis. Vurderingen skal inneholde:
- Innledning
- Refleksjoner over egen utvikling, mestringsopplevelser og utfordringer knyttet til læringsutbyttebeskrivelser for praksis. Alle oppgaver i praksis danner grunnlaget for egenvurderingen. Det skal knyttes relevant pensumlitteratur til refleksjonene.
- Avslutning
- Referanseliste
Omfang: 2700 ord +/- 10%, ekskl. referanseliste.
Praksislærers sluttvurdering:
Praksislærers sluttvurdering skal inneholde:
- Vurdering av alle læringsutbyttene
- Beskrivelse av studentens ressurser og utfordringer
- Vurdering av studentens skriftlige egenvurdering
- Forslag til vurdering bestått/ikke bestått praksis
Praksisveileder:
Praksisveileder vurderer om det er samsvar mellom studentens egenvurdering og praksislærers sluttvurdering.
Egenvurderingen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Egenvurderingen må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Egenvurderingen skal leveres innen 6 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent egenvurdering gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom egenvurderingen vurderes til ikke å kunne godkjennes, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om egenvurderingen ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som ett forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for egenvurderingen.
Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.
Øvrig informasjon
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ev. fravær tas igjen på undervisningsfrie dager etter avtale med praksislærer.
Studenten er forpliktet til å sette seg inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.