BLPRA300 Praksis i barnehage, 3. (25 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAll undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
I tredje studieårs praksis skal studenten videreutvikle sin evne til pedagogisk ledelse og kunne lede endrings- og utviklingsprosesser.
Læringsutbytte
Studenten
- viser ferdigheter i veiledning og pedagogisk ledelse
- kan lede barnehagen som lærende organisasjon
- kan legge til rette for miljø som fremmer og ivaretar lek og læring gjennom varierte opplevelser
- kan anvende ulike metoder i dokumentasjon og vurderingsarbeid
- viser forståelse for, og ansvar i samarbeidet med foreldre og foresatte
- kan reflektere over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til egne erfaringer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Praksiskontrakt
Studenten skal ferdigstille praksiskontrakt i løpet av 1. praksisuke. Denne skal inneholde:
- barnehagens forutsetninger
- studentens forutsetninger
- studentens forventninger
- praksislærers forventninger
- pedagogisk grunnsyn utvides fra 2. klassepraksis, bl.a. med utgangspunkt i egen lederplattform (arbeidskrav i LSU: L-TF1)
- didaktisk plan over arbeid med læringsutbytter og oppgaver i praksis
- arbeidsplan for perioden
Samarbeid og egen lederrolle
Studenten skal
- ha lederansvar i tre uker. Samarbeid med medarbeidere og barnegruppe inngår i lederansvaret
- ha lederansvar for minst ett personal-, avdelings- eller foreldremøte som avholdes i praksisperioden
- delta aktivt i og ha lederansvar i møter med foresatte, og delta i/gjennomføre en foreldresamtale
- gjennomføre minst en planlagt veiledningssekvens med en eller flere medarbeidere i tilknytning til gjennomføring av endrings- og utviklingsarbeidet
- ta utgangspunkt i eget grunnsyn, og reflektere muntlig og skriftlig over
- egen lederrolle
- egen yrkesidentitet
- handlingspraksis
Endrings- og utviklingsarbeid
Studenten skal
- inkludere et endrings- og utviklingsarbeid i de tre ukene med lederansvar, og forankre dette i personalgruppa. Endrings- og utviklingsarbeidet skal ha bakgrunn i barnehagens forutsetninger, og involvere innhold fra emnene i 3. studieår
Alle oppgaver skal veiledes av praksislærer og leveres i egne innleveringsmapper på gjeldende læringsplattform. Frist for innlevering: siste dag i praksis.
Studenten skal synliggjøre sitt pedagogiske grunnsyn gjennom skriftlig og muntlig refleksjon over læringsutbyttene for praksisperioden.
Studenten skal også se sammenheng mellom teori og praksis, og bruke relevant pensumlitteratur i alle arbeidsoppgaver i praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
PL3: Deltakelse i praksisforberedelser. Praksisforberedelser og samtaler før praksis. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | BLPRA300 | Individuell | 25 | dager | Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Vurdering
Arbeidskrav som godkjennes for å starte i praksis:
- PL3
Midtveisvurdering:
Midtveisvurdering skal gjennomføres midt i praksisperioden. Det er praksislærer som har ansvar for vurderingen, men studenten skal også forberede seg ved å reflektere over kriteriene for vurderingen.
Sluttvurdering:
Student:
Studenten skal etter avsluttet praksis skrive en egenvurdering med refleksjon over egen utvikling, mestringsopplevelser og utfordringer knyttet til hvert læringsutbytte. Alle oppgaver i praksis danner grunnlaget for egenvurderingen.
Det skal knyttes teori til alle læringsutbyttene.
Omfang: 2700 ord +/- 10% ekskl. referanseliste
Praksislærer:
Praksislærers sluttvurdering skal inneholde:
- vurdering av alle læringsutbyttene
- beskrivelse av studentens ressurser og utfordringer
- vurdering av studentens skriftlige egenvurdering
- forslag til vurdering bestått/ikke bestått praksis
Praksisveileder:
Praksisveileder vurderer om det er samsvar mellom studentens egenvurdering og praksislærers sluttvurdering.
Egenvurderingen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Egenvurderingen må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Egenvurderingen skal leveres innen 6 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent egenvurdering gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom egenvurderingen vurderes til ikke å kunne godkjennes, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om egenvurderingen ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som ett forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for egenvurderingen.
Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.
Øvrig informasjon
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ev. fravær tas igjen på undervisningsfrie dager etter avtale med praksislærer.
Studenten er forpliktet til å sette seg inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.