BLPRA300 Praksis i barnehage, 3. (25 dager)
- Studiepoeng0
- Undervisningssemester2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligInger Bakken
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAll undervisning i kunnskapsområdene bidrar til studentens forberedelse til praksis, så tilstedeværelse i undervisningen er en forutsetning for studentens faglige utbytte av praksis. Mangelfull tilstedeværelse i undervisningen kan gjøre det nødvendig å foreta en skjønnsmessig vurdering av om studenten kan tilbys praksisplass.
Godkjent av
Godkjent dato
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
I tredje studieårs praksis skal studenten videreutvikle sin evne til pedagogisk ledelse og kunne lede endrings- og utviklingsprosesser.
Læringsutbytte
Studenten
- viser ferdigheter i veiledning og pedagogisk ledelse
- kan lede barnehagen som lærende organisasjon
- kan legge til rette for miljø som fremmer og ivaretar lek og læring gjennom varierte opplevelser
- kan anvende ulike metoder i dokumentasjon og vurderingsarbeid
- viser forståelse for, og ansvar i samarbeidet med foreldre og foresatte
- kan reflektere over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til egne erfaringer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Praksiskontrakt
Studenten skal
- ferdigstille praksiskontrakt i løpet av 1. praksisuke. Denne skal inneholde:
- barnehagens forutsetninger
- studentens forutsetninger
- studentens forventninger
- praksislærers forventninger
- pedagogisk grunnsyn videreutvikles fra tidligere praksisperioder, og utvides med følgende punkt:
- egen lederrolle
- egen profesjonsidentitet
- egen profesjonsutøvelse
Grunnsynet skal forankres i teori, og knyttes til egen lederplattform (arbeidskrav i LSU: L-TF1).
- didaktisk plan over arbeid med læringsutbytter og oppgaver i praksis
- arbeidsplan for perioden
Ledelse
Studenten skal
- ha lederansvar i tre uker. Samarbeid med medarbeidere og barnegruppe inngår i lederansvaret
- ha lederansvar for minst ett personal-, avdelings- eller foreldremøte som avholdes i praksisperioden
- delta aktivt i det daglige barnehage/hjem-samarbeidet
- delta i/gjennomføre en foreldresamtale og bidra med observasjoner av barnets ressurser
Endrings- og utviklingsarbeid
Studenten skal
- inkludere et endrings- og utviklingsarbeid i de tre ukene med lederansvar, og forankre dette i personalgruppa. Endrings- og utviklingsarbeidet skal ha bakgrunn i barnehagens forutsetninger og involvere innhold fra emnene i 3. studieår. Studenten kan knytte seg til et allerede pågående endrings- og utviklingsarbeid, og må i så fall sette seg inn i hvordan barnehagen har arbeidet i forankringsfasen.
- gjennomføre et planlagt refleksjonsmøte med medarbeidere knyttet til utviklingsarbeidet
Alle oppgaver skal veiledes av praksislærer og leveres i egne innleveringsmapper på gjeldende læringsplattform. Frist for innlevering: siste dag i praksis.
Studenten skal synliggjøre sitt pedagogiske grunnsyn både gjennom muntlig og skriftlig refleksjon i løpet av praksis.
Studenten skal også se sammenheng mellom teori og praksis, og bruke relevant pensumlitteratur i alle arbeidsoppgaver i praksis.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
PL3: Deltakelse i praksisforberedelser. Praksisforberedelser og samtaler før praksis. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helhetlig vurdering av praksis | BLPRA300 | Individuell | 25 | dager | Faglærer (intern) og praksislærer (ekstern) |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Vurdering
Arbeidskrav som godkjennes for å starte i praksis:
- PL3
Midtveisvurdering:
Midtveisvurdering skal gjennomføres midt i praksisperioden. Det er praksislærer som har ansvar for vurderingen, men studenten skal også forberede seg ved å reflektere over kriteriene for vurderingen.
Studentens egenvurdering:
Studenten skriver en egenvurdering som leveres 6 virkedager etter fullført praksis. Vurderingen skal inneholde:
- Innledning
- Refleksjoner over egen utvikling, mestringsopplevelser og utfordringer knyttet til læringsutbyttebeskrivelser for praksis. Alle oppgaver i praksis danner grunnlaget for egenvurderingen. Det skal knyttes relevant pensumlitteratur til refleksjonene.
- Avslutning
- Referanseliste
Omfang: 2700 ord +/- 10%, ekskl. referanseliste.
Praksislærers sluttvurdering:
Praksislærers sluttvurdering skal inneholde:
- Vurdering av studentens måloppnåelse (læringsutbytter for praksis og studentens egne mål)
- Beskrivelse av studentens ressurser og utfordringer
- Vurdering av studentens skriftlige egenvurdering
- Forslag til vurdering bestått/ikke bestått praksis
Praksisveileder:
Praksisveileder vurderer om det er samsvar mellom studentens egenvurdering og praksislærers sluttvurdering.
Egenvurderingen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Egenvurderingen må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Egenvurderingen skal leveres innen 6 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent egenvurdering gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom egenvurderingen vurderes til ikke å kunne godkjennes, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om egenvurderingen ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som ett forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for egenvurderingen.
Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.
Øvrig informasjon
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ev. fravær tas igjen på undervisningsfrie dager etter avtale med praksislærer.
Studenten er forpliktet til å sette seg inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.