BLSRL2010 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng10
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligSølvi Ann Fætten, Ine Rolseth Bratsvedal
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk 2 sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Studentene veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag overfor både barn, foresatte og ansatte i barnehagen.
Kunnskapsområdet BLSRL er delt i tre emner; SRLE1, emnekode BLSRL1010, SRLE2, emnekode BLSRL2010 og SRLE3, emnekode BLSRL3010. Emnet BLSRL2010 bygger på lærerutdanningsfaget religion, livssyn og etikk (RLE).
Undervisningen skal anvende relevant forskning for emnet og tydeliggjøre en barnehagepedagogisk og fagdidaktisk tilnærming.
Alle emner i bachelorutdanningen skal ha tilknytning til praksis, og denne emneplanen må sees i sammenheng med emneplan for BLPRA200.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning, barns etikk og etisk veiledning
- har inngående kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om det samiske urfolket og synliggjøring av samisk kultur i barnehagen
- har kunnskap om barns sorg og sorgreaksjoner, og om å samtale med barn om døden.
FERDIGHETER
Studenten
- kan formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner, og i samarbeid med hjemmene tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen.
- kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- kan identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere over disse og begrunne sine handlingsvalg
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
- kan reflektere over betydningen av egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R2-RL1: Etikk i et flerkulturelt samfunn | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-RL2: Høytider og fortelling | Muntlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 4 | timer | 100 | Intern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
R2-RL1, R2-RL2 og OBLTS.
Arbeidskrav R2-RL1 er ekvivalent med tidligere arbeidskrav R-RL1.
Arbeidskrav R2-RL2 er ekvivalent med tidligere arbeidskrav R-RL2.