BLSRL3010 Samfunn, religion, livssyn og etikk 3
- Nynorsk navnSamfunn, religion, livssyn og etikk 3
- Engelsk navnSociety, Religion, World Views and Ethics 2
- Studiepoeng10
- Undervisningssemester2024 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på ledelse, deltid Kristiansund
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 høst
- EmneansvarligPaal Eckhoff Salvesen, Marit Storjord Vestad
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk 3 (SRLE 3) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold. Verdiene i barnehagens formålsparagraf og rammeplan er bredt forankret i samfunnet og skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen.
Gjennom arbeid med SRLE3 skal studenten tilegne seg god innsikt i samfunnet som omgir barnehagen fra lokalt til globalt nivå, barnehagens plass i samfunnet, god innsikt i barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet.
Med utgangspunkt i barnehagens arbeid for aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn, utgjør forståelse for forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, internasjonale konvensjoner, lovverk, mangfold og likestilling grunnleggende tyngdepunkter. Blant de sentrale temaene i SRLE3 er utvidet kunnskap om barns oppvekstsvilkår og stilling i velferdsstaten, sosial ulikhet, barns rettigheter samt personalets oppgaver og ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, med spesiell vekt på profesjonens autonomi og identitet. Gjennom arbeid med emnet skal studenten tilegne seg kunnskap om, og erfaringer med, fagdidaktisk planlegging og ledelse av personalet for å nå faglige mål. Studenten skal, gjennom arbeid med SRLE3, tilegne seg utvidet forståelse for og erfaringer med ledelse av barn og voksne, samt hvordan en kan støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte.
Kunnskapsområdet BLSRL er delt i tre emner; SRLE1, emnekode BLSRL1010, SRLE2, emnekode BLSRL2010 og SRLE3, emnekode BLSRL3010. Emnet BLSRL3010 bygger på lærerutdanningsfaget samfunnsfag.
Undervisningen skal anvende relevant forskning for emnet og tydeliggjøre en barnehagepedagogisk og fagdidaktisk tilnærming.
Alle emner i bachelorutdanningen skal ha tilknytning til praksis, og denne emneplanen må sees i sammenheng med emneplan for BLPRA300.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av SRLE3
KUNNSKAP
Studenten
- har god kunnskap om organisasjon og ledelse, barns rettigheter og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
- har god kunnskap om barns reaksjoner i vanskelige livssituasjoner, de voksnes ansvar og om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
- har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten og bærekraftig utvikling,
- har god kunnskap om mangfold, demokrati, likeverd, likestilling og sosial ulikhet
FERDIGHETER
Studenten
- kan legge til rette for barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
- fremmer etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer
- kan fremme etisk bevissthet knyttet til miljø og bærekraftig utvikling
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter som leder, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse
- kan legge til rette for at barn får opplevelser knyttet til tradisjoner og læringsmuligheter i lokalsamfunnet
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan identifisere og analysere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
- kan se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til barnehagen
- kan samarbeide godt med barn og barns foresatte
- har forståelse for sammenhengen mellom FNs bærekraftsmål, nærmiljø og globale utfordringer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R3-SF1: Nærmiljø | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 100 | Intern | Alle | Eksamensoppgave utleveres kl. 9.00 første dag, og besvarelsene må leveres innen kl. 12.00 tredje dag. Omfang: 2700 ord, +/- 10% |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
R3-SF1 og OBLTS.