BMBUL1000 Barns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2016 høst, 2017 vår
- EmneansvarligCecilie Fodstad
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet skal gi studenten kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. I tillegg er norsk som andrespråk og musikk som kommunikasjon og lek i barnehagen sentrale temaer i kunnskapsområdet. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk og musikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av fire overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barn i utvikling, lek og læring i et flerkulturelt perspektiv
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning både nasjonalt og internasjonalt
- har kjennskap til syn på barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen sin væremåte, omsorgs-, leke- og læringsbehov med særlig vekt på et kulturelt mangfold
- har kunnskap om og kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring og vennskap
- har kunnskap om barns andrespråksutvikling og musikkens betydning for barns språkutvikling
Tema 2: Barnehagens pedagogikk i idehistorisk og kulturkritisk perspektiv
- har kunnskap og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom i ulike kulturer, i fortid og nåtid
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
Tema 3: Profesjonelle og etiske utfordringer
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- har kunnskap om og ulike ferdigheter i samspill og lek i en flerkulturell kontekst
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst språk- og rollemodell
- vurderer seg selv som deltaker i kommunikasjons- og gruppeprosesser
Tema 4: Pedagogisk arbeid i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- kan analysere og reflektere over sosialt og kulturelt mangfold som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan legge til rette for varierte musikkaktiviteter i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B-TF1: Norsk som andrespråk | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD1: Paneldebatt om lek og barndom | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe |
B-PD2: Kommunikasjon | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe |
B-NO1: Invitasjon til temakveld om språk og musikk i barnehagen, på sidemål. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B-NO2: Språkobservasjon. Gjøres i praksis, med innlevering etter praksis. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-MU1: Musikksamling. Gjøres i praksis, med innlevering etter praksis. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern | Ingen | Pedagogikk, avholdes høst 2015 |
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 % | Intern | Ingen | Norsk/musikk, avholdes vår 2016 |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK2: B-PD1, B-PD2
- SEK1: B-TF1, B-NO1, B-NO2, B-MU1, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |