BMFOR3550 Profesjonalitet i kulturelt mangfold
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligSvein Sando
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravJf. opptakskrav og regler for studieprogresjon i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. Kravet om studieprogresjon knyttes til gjennomføring av emner i den aktuelle profilens 1. og 2. studieår.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Dette emnet gir studenten faglig fordypning særlig i tema som er sentrale i et barnehage-Norge preget av mangfold. Det legges vekt på både det helhetlige perspektivet på barnehagelærerrollen, lekens betydning og barns rettigheter. Samtidig forberedes og dyktiggjøres studenten i å møte et dynamisk og mangfoldig samfunn som er representert i barnehagens sosiale og kulturelle fellesskap. Fordypningen retter oppmerksomhet mot det komplekse samspillet i møte mellom forskjellige verdisyn og livsverdener, og de kommunikative muligheter og utfordringene det skaper i en barnehagehverdag.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet.
Kunnskaper - Studenten
- har kunnskap om barnehagelærerprofesjonen med vekt på interkulturell kompetanse
- har inngående kunnskap om barns språk med særskilt vekt på flerspråklighet
- har utvidet kunnskap om lekens betydning, med særskilt vekt på inkluderingsprosesser
- har inngående kunnskap om relevante styringsdokumeter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om barn og foreldre i ulike migrasjonsprosesser
- har opparbeidet seg kunnskap i pedagogisk virksomhet med barn fra ulike sosiale og kulturelle bakgrunner
Ferdigheter - Studenten
- har kompetanse og ferdighet i å legge til rette for et godt språkmiljø for alle barn, herunder språkstøttende ressurser
- kan veilede medarbeidere etikkfaglig, særlig knyttet til mangfold i barnehagen
- kan foreta etisk resonnement som tilstreber likeverd
Generell kompetanse - Studenten
- har innsikt i opplevelser av utenforskap
- har innsikt i hvordan verdier og forståelse av kultur, livssyn og religion påvirker barnehagelærerprofesjonen
- har grundig forståelse for ulike etiske problemstillinger og teorier knyttet til mangfold
- har innsikt i hvordan lek og læring kan forstås i ulike samfunn, og evner å reflektere over den norske barnehagemodellen i et komparativt perspektiv
- evner å anerkjenne og ivareta barns flerspråklighet og barnehagen som en flerspråklig arena
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
F3-NO1: Flerspråklighet | Skriftlig oppgave | Individuell |
F3-PD1: Paneldebatt om lek og læring | Muntlig oppgave | Gruppe |
F3-SF1: Barnerettighetene i ulike land | Muntlig oppgave | Gruppe |
F3-TF4: Presentasjon av fagartikkel | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
F3-TF5 Toddlerfestival | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
F3-RL1 Drøfting av etisk case som rollespill | Muntlig oppgave | Gruppe |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern og ekstern | Rammeplan for barnehagen | |
Muntlig eksamen | MUN2 | Individuell | 30 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MUN2: OBLST, F3-TF4
- SEK2: F3-NO1, F3-PD1, F3-SF1, F3-RL1, F3-TF5
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
F3-NO1 er ekvivalent med F-NO1
F3-PD1 er ekvivalent med F-PD1
F3-SF1 er ekvivalent med F-SF1
F3-RL1 er ekvivalent med F-RL1
F3-TF5 er ekvivalent med F-TF5