BMLSU3050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2021 høst, 2022 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2022 vår
- EmneansvarligKristine Warhuus Smeby
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen. Sentrale tema i emnet er ledelse i barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon, barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordringer, samt ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag, samt RLE.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan aktivt reflektere over profesjonsetikk og barnehagelærerprofesjonen i et mangfolds- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om og ferdighet i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep, og kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk
- har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i en barnehage hvor personalet har ulik bakgrunn
- har innsikt i og kan vurdere bruk av egnede metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid
- har innsikt i syn på makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
- kan arbeide med etisk kompetanseutvikling i barnehagen, og kan reflektere etisk over ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen
- har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena for barn
- har ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale med ulike forutsetninger, og til å samarbeide med foreldre.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
L-TF1: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon | Skriftlig oppgave | Individuell |
L-TF2: Barnehagelæreren i et samfunnsperspektiv | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Alle arbeidskrav må være bestått før eksamen.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |