BMLSU3050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligGjertrud Stordal
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen. Sentrale tema i emnet er ledelse i barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon, barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordringer, samt ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag, samt RLE.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan aktivt reflektere over profesjonsetikk og barnehagelærerprofesjonen i et mangfolds- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om og ferdighet i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep, og kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk
- har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i en barnehage hvor personalet har ulik bakgrunn
- har innsikt i og kan vurdere bruk egnede metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid
- Har innsikt i syn på makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
- Kan arbeide med etiske kompetanseutvikling i barnehagen, og kan reflektere etisk over ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen
- har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena for barn
- har ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale med ulike bakgrunn for forutsetninger, og til å samarbeide med foreldre.
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2018-2019
Tekster merket * ligger i digitalt kompendium
Andreassen, T.: Verdier og ledelse – et spørsmål om tjenende lederskap. I Sagberg, S. (red.)(2017) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 69-90, 20 s.)
Birkeland, Å. og Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. kap 5-7.
Bratterud, Å. & Emilsen, K. (2013). Dørstokkmila. Bergen: Fagbokforlaget.
*Børhaug, K.H. & Moen, K.H. (2014). Politisk-administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5. (22 s.)
Børhaug, K.(2010). Medverknad for born i barnehagen – meir påverknad? Tidskriftet FoU i praksis, 4 (2), s 9 – 23. (14 s).
Christoffersen, S. Aa. (red.)(2011) Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 13-108, 95 s).
Eriksen, T. H. og Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal akademiske. kap. 16, 17.
Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. kap 8-11.
Gotvassli, K.-Å. (2013). Boka om ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Samfag kpt 1-3, 11-14. Ped kap 4-10.
*Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K.H. Moen & E. Skogen (red). Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. (s.17-35).
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. kap 6-7.
Hennum, B.A. og Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. kap 1, 2, 6, 7.
Hyrve, G. & Sataøen, S.O. (2006). Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen. (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 182-237).
Larsen, A. & Slåtten, M. (2015). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 14-15, 20-22).
Lundestad, M. (2013). Ledelse av assistentgruppen i et relasjonelt perspektiv. I Skogen, E. (red.) Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. kap. 8.
Pettersvold, Mari. (2015). Barns perspektiver på demokrati i barnehagen. Utbildning & demokrati, vol. 24, nr 2. https://www.oru.se/globalassets/oru-sv/forskning/forskningsmiljoer/hs/humus/utbildning-och-demokrati/2015/nr-2/mari-pettersvold---barns-perspektiver-pa-demokrati-i-barnehagen.pdf
Sagberg, S.: Etikk i et verdimessig ingenmannsland? I Sagberg, S. (red.)(2017) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 91-122, 32 s).
Sando, S.: Mot til å stå i det ufullkomne. I Sagberg, S. (red.)(2017) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 201-224, 24 s.)
Sunde, J. (2006). Makt- og sannhetsdiskurser i barnehagen. Barn nr. 3. (18 .) https://www.ntnu.no/documents/1272099285/1272489747/sunde2.pdf
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
L-TF1: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon | Skriftlig oppgave | Individuell |
L-TF2: Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |