BMNHB2030 Natur, helse og bevegelse
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligAnne Berg
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnlag for å ivareta barns helse og behov for bevegelse, mat og omsorg. Videre skal studentene lære hvordan de kan legge til rette for barns undring, utforsking og utfordrende lek i ulike miljø, slik at de får et grunnlag for å kunne ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Sentralt i dette arbeidet er naturopplevelse og bevegelsesglede, og blant annet kjennskap til samisk naturforståelse.
Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns kroppslighet og opplevelser av naturelement, naturfenomen og organismer i naturen som sentrale element i barns danningsprosesser i barnehagen.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk fostring og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse har tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om hvordan ulike kulturer forholder seg til og bruker naturen
- har kunnskap om naturen rundt oss, om årstidsskiftninger, om den fysiske verden og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen
- kan gjøre enkle naturfaglige eksperimenter og forsøk sammen med barn og kan bruke teknikk i lek og hverdagslivet
- kan planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet og naturen for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek
- kan legge til rette for kreativ bevegelse til musikk
- kan legge til rette for barns kroppslige lek og risikomestring for alle barn i barnehagen uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn og ulike forutsetninger, samt vurdere risiko i lekemiljø
- har kunnskap om kropp, helse og helsefremmende arbeid i barnehagen og kan sørge for varierte måltid og god hygiene for barn i barnehagen
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp
- har kunnskap om og kan legge til rette for barn med særskilte behov
- Har kunnskap om måltidet som sosial og kulturell læringsarena
- Har kunnskap om sosial kompetanse knyttet til vennskap og mobbing
- Har kunnskap om trygghet, trivsel og omsorg for barn og voksne
- har kunnskap om og ferdigheter i foreldresamarbeid og kan legge til rette for foreldremedvirkning i barnehagen
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Bakke, H.H. K., (2013). Natur 1 – Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Bakke, H. H. K., (2013). Natur 2 – Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Kolle, T., Larsen A.S. & Bente U. (2010). Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-8, s. 11-114 (104 s.)
Lundheim, R., (2013). Helse – Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Sandseter, E.B., Hagen, T. L. og Moser, T.(red) (2013). Barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen, pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal. Kap. 1-4, 6-9, 11, 16-19, 20, 21 og 24 (Ped. 91 s.)
Skaaden, H. (2013). Den to-partiske tolken. Lærebok i tolking. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1 (s. 17-31), 3 (s.58-81) og 4 (s. 83-96). (50 s.)
Sæther, M. & Hagen, T.L. (red.) (2014). Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1 (s.13-27)og 11 (s.210-222) (36 s.)
Digitalt kompendium
Alvestad, T. (2015). Forhandling, relasjon og interaksjon i yngre barns vennskap. I Øksnes, M. & Greve, A. (red.) (2015) Vennskap. s.82-99. (17 s.)
Bae, B. (2009). Samspill mellom barn og voksne ved måltidet. Muligheter for medlæring? Nordisk Barnehageforskning. VOL 2 NR 1, s. 3-15 (12 s.)
Bjørgen, K. (2009). 5 åringer om mat, måltid og medvirkning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 1. 2009. Årgang 93, s. 4-15.(11 s)
Kanstad, M.(2015). Språk, mestring og identitet. Kommunikasjon via tolk i tilvenningsfasen i barnehagen. I Kibsgaard, S. & Kanstad, M. (red.). Lek og samspill i et mangfolds- perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. S.117-130 (13 s.)
Kibsgaard, S. (2015). Vil du være vennen min? I Kibsgaard, S. & Kanstad, M. (red.) (2015). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. S.151-165 (14 s.)
Odegaard, N. & Rossholt, N. (2008) Barna i byen - former i Brevik. I Moser, T. & Pettersvold, M. (red.) (2008) En verden av muligheter - fagområdene i barnehage. Oslo: Universitetsforlaget. s.137-153. (16 s.)
Temahefter, veiledere o.l.:
Lysklett, O.B. (2016) Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Mørland, B. (2006) Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Helsedirektoratet, (2011). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/Sider/default.aspx
Mat på tur Kompendium
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N-FH1: Observasjon av barns motorikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-FH2: Deltagelse på vinterkurs | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-FH3: Kreativ lek i uterommet | Praktisk arbeid | Gruppe |
N-FH4: Sirkus. Gruppe, praktisk i barnehage. | Praktisk arbeid | Gruppe |
N-FH5: Deltagelse på førstehjelpskurs | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-NA1: Natur og undring. Planlegge, gjennomføre og dokumentere en tur sammen med barnehagen. Praktisk og skriftlig. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
N-NA2: Barns utforskning av naturen | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Rammeplan for barnehagen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |