BMNKKK1013 Kunst, kultur og kreativitet
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligSiv Anita Elstad
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet Kunst, kultur og kreativitet består av fagene musikk, drama og kunst & håndverk (heretter kunstfagene). Kunstfagene er sentrale for skaperkraft, kulturforståelse og identitetsutvikling og ivaretar og stimulerer uttrykksevne og behov. Kunstfagene er en integrert del av barnas lek og en naturlig del av barnehagehverdagen, og fagene har lange tradisjoner i barnehagens historie. Bruk av kunstfagene åpner for rike samspill mellom barn og voksne.
Barnehagelæreren har et ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunstfagene skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Emnet bygger på en forståelse av å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer. Ved å invitere barnehagebarn til deler av undervisningen, ønsker vi å fremme studentens bevissthet rundt sin egen rolle som medskaper av en levende barnehagekultur gjennom kunstfagene.
Emnet bidrar til at studenten tilegner seg praktiske ferdigheter, skapende evner og kunstpedagogisk kompetanse i fagene. Dette bidrar til at studenten skal være i stand til å planlegge og gjennomføre kunstfaglige og håndverksbaserte aktiviteter sammen med barn.
Emnet er med på å kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen gjennom å møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk i undervisningen. Videre vektlegges innsikt i kunstfagenes egenverdi og muligheter for tverrfaglig samarbeid og profesjonsutøvelse.
Undervisningen i emnet vil foregå i ulike gruppestørrelser og er både praktisk og teoretisk. Vi har egne verksteder i alle fagene i KKK, i tillegg brukes uterommet.
Emnet Kunst, kultur og kreativitet gjelder for to profiler, både Natur og friluftsliv og Flerkulturell forståelse. Det faglige fokus vil preges av profilenes overordnede tema.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hvordan kunstfagene bidrar til barns lek, estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
- har kunnskap om barnekultur, kunst- og kulturuttrykk og kulturelt mangfold
- har kunnskap om kommunikasjon, kreativitet, dramatisk lek, samspill og formidling i kunstpedagogisk arbeid
- har kunnskap om virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og kunst & håndverk
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende materialer, redskaper, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- kan bruke sin faglighet i musikk, drama og kunst & håndverk til improvisasjon i lek og skapende prosesser
- kan legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk fra fortid og nåtid
- kan lede kunstpedagogiske prosesser med og for barn og medarbeidere samt ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering
- kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
Generell kompetanse
Studenten:
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og sikrer barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske språkformer
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kan stimulere barns estetiske uttrykk og livsmestring
- kan bygge på utviklingsarbeid og forskning i kunst- og kulturfaglig arbeid i barnehagen
- anerkjenner barn som skapende mennesker
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K-DR Fortelling og fysisk uttrykk (praktisk og skriftlig) | Skriftlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
K-MU Praktisk musikkarbeid | Praktisk arbeid | Gruppe, med individuell vurdering |
K-KH Praktisk arbeid i K&H (praktisk arbeid med skriftlig refleksjon) | Skriftlig oppgave | Individuell |
K-TF Kunstfagene i praksis (P) (observasjon i praksis, innlevering av skjema på ITL og fremlegg i etterkant) | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK | Gruppe, med individuell vurdering | 7 | dager | 60 | Intern og ekstern | Alle | Fremføring med barn. Gruppevis samtale i etterkant. Dagene inneholder følgende obligatoriske aktiviteter: - oppstart - konseptveiledning - forberedelser i gruppe - hovedveiledning - visning 15 minutter - gruppesamtale med sensor (20 minutter) |
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 54 | timer | 40 | Intern | Alle | 2000 ord |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
(P) betyr at arbeidskravet bygger på oppgaver som gjøres i praksisstudiet
Hjemmeeksamen starter kl. 09:00 første dag, og leveres innen kl.15:00 tredje dag.
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
PEK: K-MU, K-TF, OBLTS
HEM: K-DR, K-KH
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav i BNKKK1010
- K-DR1 ekvivalent til K-DR
- K-TF2 ekvivalent til K-MU
- K-TF2 ekvivalent til K-KH
- OBLTS ekvivalent til OBLTS
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav i BMKKK1010
- K-DR1 ekvivalent til K-DR
- K-KH1 ekvivalent til K-KH
- K-MU1 ekvivalent til K-MU
- OBLTS ekvivalent til OBLST