BMNKKK1013 Kunst, kultur og kreativitet
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligJan Ketil Torgersen
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet Kunst, kultur og kreativitet består av fagene musikk, drama og kunst & håndverk (heretter kunstfagene). Kunstfagene er sentrale for skaperkraft, kulturforståelse og identitetsutvikling og ivaretar og stimulerer uttrykksevne og behov. Kunstfagene er en integrert del av barnas lek og en naturlig del av barnehagehverdagen. Fagene har lange tradisjoner i barnehagens historie. Bruk av kunstfagene åpner for rike samspill mellom barn og voksne.
Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunstfagene skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser, og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Emnet bygger på en forståelse av å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer. Ved å invitere barnehagebarn til deler av undervisningen, fremmes studentens bevissthet rundt sin egen rolle som medskaper av en levende barnehagekultur gjennom kunstfagene.
Emnet bidrar til at studenten tilegner seg praktiske ferdigheter, skapende evner og kunstpedagogisk profesjonskompetanse. Dette bidrar til at studenten skal være i stand til å planlegge og gjennomføre kunstfaglige og håndverksbaserte aktiviteter sammen med barn. I undervisningen vil studenten møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Videre vektlegges innsikt i kunstfagenes egenverdi og muligheter for tverrfaglig samarbeid og profesjonsutøvelse.
Undervisningen vil foregå i ulike gruppestørrelser og er både praktisk og teoretisk. DMMH har egne verksteder i alle fagene i KKK, i tillegg brukes uterommet.
Emnet Kunst, kultur og kreativitet gjelder for to profiler, både Barnehagelærerutdanning med vekt på natur og friluftsliv og Barmehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hvordan kunstfagene bidrar til barns lek, estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
- har kunnskap om barnekultur, kunst- og kulturuttrykk og kulturelt mangfold
- har kunnskap om kommunikasjon, kreativitet, dramatisk lek, samspill og formidling i kunstpedagogisk arbeid
- har kunnskap om virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og kunst & håndverk
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende materialer, redskaper, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- kan bruke sin faglighet i musikk, drama og kunst & håndverk til improvisasjon i lek og skapende prosesser
- kan legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk fra fortid og nåtid
- kan lede kunstpedagogiske prosesser med og for barn og medarbeidere samt ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering
- kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
Generell kompetanse
Studenten:
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og sikrer barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske språkformer
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kan stimulere barns estetiske uttrykk og livsmestring
- kjenner til forskning og utviklingsarbeid i kunst og kulturfaglig arbeid i barnehagen
- anerkjenner barn som skapende mennesker
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K1-DR Fortelling og fysisk uttrykk (praktisk med skriftlig innlevering) | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-MU Praktisk musikkarbeid | Praktisk arbeid | Gruppe, med individuell vurdering |
K1-KH Praktisk arbeid i K&H (praktisk arbeid med skriftlig refleksjon) | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK | Gruppe, med individuell vurdering | 6 | dager | 60 | Intern og ekstern | Alle | Fremføring med barn. Gruppevis samtale i etterkant. Dagene inneholder følgende obligatoriske aktiviteter: - oppstart - konseptveiledning - forberedelser i gruppe - hovedveiledning - visning 15 minutter - gruppesamtale med sensor (20 minutter) |
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 27 | timer | 40 | Intern | Alle | 1500 ord |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Hjemmeeksamen starter kl. 09:00 første dag, og leveres innen kl.12:00 andre dag.
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
PEK: K1-MU, OBLTS
HEM: K1-DR, K1-KH
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav i BNKKK1010
- K-DR1 ekvivalent til K1-DR
- K-TF2 ekvivalent til K1-MU
- K-TF2 ekvivalent til K1-KH
- OBLTS ekvivalent til OBLTS
Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav i BMKKK1010
- K-DR1 ekvivalent til K1-DR
- K-KH1 ekvivalent til K1-KH
- K-MU1 ekvivalent til K1-MU
- OBLTS ekvivalent til OBLST