BMSRL1020 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligMarit Hallset Svare
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Samfunn, Religion, livssyn og etikk 1 konsentrerer seg om barnehagens samfunnsmandat samt barnehagen som en del av et mangfoldig samfunn. Verdiene i barnehagens formålsparagraf er bredt forankret i samfunnet og skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen og bidra til barnehagens forebyggende funksjon. Kunnskapsområdet skal gi innsikt i samfunnet som omgir barnehagen, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Videre tas barns oppvekstsvilkår og stilling i samfunnet, familiestrukturer, sosial ulikhet og barns rettigheter opp.
Kunnskapsområdet og tar opp sentrale spørsmål i forhold til nasjonale minoriteter, urbefolkning og andre etniske minoriteter. Videre danner barnehagen som kulturarena et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, og pedagogikk, samt de praktisk-estetiske fagene drama og kunst og håndverk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk 1 har tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barnehagens samfunnsmandat
Læringsutbytte: Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn
- kjenner til aktuelle styringsdokumenter
- har innsikt i offentlig styring av barnehagesektoren
Tema 2: Barnehagen i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om urbefolkning, nasjonale minoriteter og andre etniske minoriteter
- Har kunnskap om ulike sosialiseringsarenaer for barn
- har kunnskap om barns rettigheter og hva disse i praksis innebærer for barn og voksne i barnehagens dagligliv
- har kunnskap om og begynnende forståelse av forhold og makt mellom majoritet og minoritetsbefolkning
- kan reflektere kritisk over egne og andres virkelighetsforståelse
- utviser yrkesetiske refleksjoner rundt holdninger, stereotypier og rasisme
Tema 3: Barnehagen som kulturarena
- kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle uttrykksformer
- kan ta i bruk ressursene til barn med flere språk og gi rom for ulike språklige og kulturelle uttrykk i barnehagen
- kan utvise en bevisst følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn, kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R1-TF3: Mangfoldsperspektivet i formålsparagrafen og rammeplanen | Muntlig oppgave | Gruppe |
R1-SF1: Samfunnsmandat og ledelse | Skriftlig oppgave | Individuell |
R1-TF1: Urfolk, nasjonale og etniske minoriteters kulturer og rettigheter | Muntlig oppgave | Gruppe |
R1-KH1: Ett praktisk arbeid i kunst og håndverk | Praktisk arbeid | Individuell |
R1-TF2: Barnehagen som kulturarena for de yngste barna | Praktisk arbeid | Gruppe |
R1-DR1: Formidling av en kulturbærende fortelling for barn. Praktisk og muntlig fremlegg. | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Rammeplan for barnehagen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |