BMSRL1020 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligMarit Hallset Svare
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Samfunn, Religion, livssyn og etikk 1 konsentrerer seg om barnehagens samfunnsmandat samt barnehagen som en del av et mangfoldig samfunn. Verdiene i barnehagens formålsparagraf er bredt forankret i samfunnet og skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen og bidra til barnehagens forebyggende funksjon. Kunnskapsområdet skal gi innsikt i samfunnet som omgir barnehagen, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Videre tas barns oppvekstsvilkår og stilling i samfunnet, familiestrukturer, sosial ulikhet og barns rettigheter opp.
Kunnskapsområdet og tar opp sentrale spørsmål i forhold til nasjonale minoriteter, urbefolkning og andre etniske minoriteter. Videre danner barnehagen som kulturarena et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, og pedagogikk, samt de praktisk-estetiske fagene drama og kunst og håndverk.
Læringsutbytte
Læringsutbytte: Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om urbefolkning, nasjonale minoriteter og andre etniske minoriteter
- Har kunnskap om ulike sosialiseringsarenaer for barn
- har kunnskap om barns rettigheter og hva disse i praksis innebærer for barn og voksne i barnehagens dagligliv
- har kunnskap om og begynnende forståelse av forhold og makt mellom majoritet og minoritetsbefolkning
- kan reflektere over egen rolle som pedagogisk leder for en flerkulturell barnegruppe
- utviser yrkesetiske refleksjoner rundt holdninger om stereotypier og kulturelt mangfold
- kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle uttrykksformer
- kan ta i bruk ressursene til barn med flere språk og gi rom for ulike språklige og kulturelle uttrykk i barnehagen
- kan utvise en bevisst følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn, kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen
Pensum
Pensum 2019/20
Aspeli, W. (1996) Fortell! Fortell! Fortelling som drivkraft i lek og samspill. Oslo: Pedagogisk Forum. (100 s.) Lastes ned som digital bok fra: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=091989108&kid=biblio (dra)
Bakke, K., Jensen, C. & Sæbø, A.B. (red.) (2011). Kunst, kultur og kreativitet. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap: 1,5-7) (k&h)
Breidlid, H. og Nicolaisen T. (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset Fortelling i religionene. Bergen: Fagbokforlaget (rle)
Brenna, L. R. (2008). Manzil: mangfoldig ledelse og utvikling. Oslo: Cappelen akademisk. Kap 1, 3, 5, 7, 9 (ped)
Eriksen, T. H. og Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal akademiske. Kpt 1,2,3,5. (samf)
Frisch, Nina Scott (2008). Når øyet styrer hånden. Om mestringsprosesser i barnehagen. I FORMakademisk 1(1), s. 85-95. 10 s. (k&h) https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/123
Frisch, N. S., Letnes, M-A. & Moe, J. (2018). Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (k&h) kap 1,3,5-7
Glaser, V. Moen, K.H., Mørreaunet, S. og Søbstad, F. (red) Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (samf). Følgende kapitler: 1,17
Hammer, A. og Strømsøe, G. (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 6-9.
Hovdlien, O. (red) (2017). Minoritetsreligioner i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget kap 1-4, 6
*Johansson, E. (2013). Små barns læring. Møter mellom barn og voksne i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2 (23-55) (ped)
Karsrud, F.T (2014). Muntlig fortelling i barnehagen en vei til danning, livsmot og literacy Oslo: Cappelen Damm kap. 2 og 3 (rle)
Larsen, A.K. og Slåtten, M. V. (2015). En bok om oppvekst. Bergen: fagbokforlaget. Kpt 1-4,10-12 (samf).
Lindquist, G.(1997). Lekens muligheter. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap 7-10 (dra)
Moen, K.H. (2011). Nærmiljø og samfunn i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.4, 7, 8. (samf).
*Nergård, J.-I. (2006). Den levende erfaring En studie i samisk kunnskapstradisjon Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap 6, s. 97-128 (rle)
*Olsen T. og Andreassen B.-O. (2016) Ansvar, hensyn og forpliktelse. Urfolk og samiske forhold i barnehagens rammeplan. I N. Askeland g B. Aamotsbakken (red.) Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Kristiansand: Portal Akademisk. (samf).
Redd Barna (2010). Barnerettigheter – ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole (samf).
Rhedding-Jones mfl (2011). Beretninger fra en muslimsk barnehage i Norge. Bergen: Fagbokforlaget del 2 (ped)
Rønningen, L.H. (2016) Dramalek med fortelling. Om å skape rom for kulturell identitet og forståelse hos barn. I Barn 2016 ;Volum 2. s. 25-38 https://www.ntnu.no/documents/1272099285/0/R%C3%B8nningen+Barn+nr+2+2016/94a047af-0d8c-4ad8-93c3-348fff10746a
Spernes K. og Hetlem M.(2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. kap 1-3 (s.21-86) (samf/ped)
Sødal, H.K. (2014). Kristen arv og tradisjon i barnehagen Oslo: Cappelen Damm Akademiske kap 1,2,5, 8 (rle)
Tveterås, F. Arntsen, T. og Jernsletten, R. (2002) Samisk kunst- og kulturhistorie. Nesbru: Vett og Viten, ss.11-22, 73-120 (rle/k&h)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R1-DR1: Formidling av en kulturbærende fortelling for barn. Praktisk og muntlig fremlegg. | Framføring/presentasjon | Individuell |
R1-KH1: Analyse av barns visuelle uttrykk | Skriftlig oppgave | Individuell |
R1-TF4: Barnehagelærerrollen i et mangfoldsperspektiv | Skriftlig oppgave | Individuell |
R1-TF1: Urfolk, nasjonale og etniske minoriteters kulturer og fortelling, gruppe | Framføring og rapport | Gruppe |
R1-TF2: Barnehagen som kulturarena for de yngste barna | Praktisk arbeid | Gruppe |
R1-TF3: Mangfoldsperspektivet i formålsparagrafen og rammeplanen | Muntlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 3500 | ord | 100 % | Intern | Alle | Semesteroppgave |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
R1-KH1: Ett praktisk arbeid i kunst og håndverk er ekvivalent med R1-KH1: Analyse av barns visuelle uttrykk
Alle arbeidskrav må være bestått før eksamen.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |