BMSRL1023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligIne Rolseth Bratsvedal
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er delt i to emner. I 1.studieår konsentrerer emnet seg om barnehagens samfunnsmandat og barnehagens rolle i et flerkulturelt, flerreligiøst og flerspråklig samfunn. Verdiene i barnehagens formålsparagraf er bredt forankret i samfunnet og skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen. Emnet skal gi innsikt i barnehagen som en pedagogisk virksomhet i det flerkulturelle samfunnet. Kunnskap om og holdninger til ulike samfunn, kulturer, religioner og livssyn utgjør et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn.
Videre tar emnet opp barns oppvekstsvilkår og stilling i samfunnet, ulike familieformer, og barns rettigheter. Emnet skal bidra til at studenten reflekterer over barnehagelærerens rolle i implementering av barnehagens samfunnsmandat. I 1.studieår skal kunnskapsområdet gi kjennskap til nasjonale minoriteter og urbefolknings rettigheter, kulturer og hverdagsliv.
Barnehagen er en viktig kultur- og inkluderingsarena. Emnet vil gi innsikt i arbeid med ulike religiøse og kulturelle fortellinger og tradisjoner, og andre kulturelle, musiske og språklige uttrykksformer. Det skal også bidra til kunnskap om inkludering i barnehagen og hvordan man kan legge til rette for et stimulerende språkmiljø for barn med norsk som andrespråk.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, norsk og musikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og hva dette konkret innebærer i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn
- har kunnskap om barns rettigheter og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
- har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- har grunnleggende kunnskap om det flerkulturelle samfunnet i Norge
- har kunnskap om det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kulturer og rettigheter
- har kunnskap om norsk som andrespråk og andrespråkdidaktikk
- har kunnskap om tekster og musikk fra ulike kulturer
Ferdighet
Studenten:
- har begynnende evne til å praktisere, begrunne og formidle innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan reflektere over barns rettigheter og hva disse betyr for barn og voksne i barnehagens dagligliv
- kan legge til rette for arbeid med mangfold og inkludering i barnehagen
- kan legge til rette for formidling og utvikling av barns og voksnes ulike kulturelle uttrykksformer i barnehagen
- kan formidle elementer fra samiske og nasjonale minoriteters kulturer
- kan arbeide didaktisk med tekster fra ulike kulturer
- kan skape et stimulerende språkmiljø som blant annet er preget av musikalsk mangfold i barnehagen
- kan begynne å reflektere over asymmetriske maktforhold i arbeidet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over barnehagens rolle i et flerkulturelt samfunn
- kan jobbe tverrfaglig
- har grunnleggende forståelse for barnehagelærerens rolle i implementering av barnehagens samfunnsmandat
- har en begynnende bevissthet om hvordan egne holdninger til samfunn, kulturer og religioner påvirker møtet med mennesker med ulik bakgrunn.
Pensum
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R1-TF2 Barnehagelærerrollen i et mangfoldsperspektiv (samf og RLE) (P) | Skriftlig oppgave | Individuell |
R1-TF3 Poetiske tekster (no og mus) | Muntlig oppgave | Gruppe |
R1-TF4 Nasjonale minoriteter og urfolk (samf og RLE) | Framføring/presentasjon | Gruppe |
R1-NO Norsk som andrespråk | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 51 | timer | 100 | Intern | Alle | Tekst på 3200 ord |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
(P) betyr at arbeidskravet bygger på oppgaver gjennomført i praksisstudiet.
Hjemmeeksamen starter kl. 09:00 første dag, og leveres innen kl. 12:00 tredje dag.
Alle arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen.
Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
BMSRL1020:
- Nåværende R1-TF2 er ekvivalent med R1-TF2
BMSRL1023:
- Nåværende R1-TF4 er ekvivalent med R-TF4 fra emneplan for studieåret 2020-21.