BMSRL1023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2023 høst, 2024 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligAnn-Kathrin Bretfeld-Wolf
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er delt i to emner, ett for 1. studieår og ett for 2. studieår. I 1.studieår er fokuset i emnet på barnehagens samfunnsmandat og barnehagens rolle i et flerkulturelt, flerreligiøst og flerspråklig samfunn. Emnet skal gi innsikt i barnehagen som en pedagogisk virksomhet i det mangfoldige samfunnet. Kunnskap om og holdninger til ulike samfunn, kulturer, religioner og livssyn utgjør et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn.
Videre tar emnet opp barns oppvekstsvilkår i samfunnet, ulike familieformer og barns rettigheter. Emnet skal gi kjennskap til nasjonale minoriteter og urbefolknings rettigheter, kulturer og hverdagsliv.
Barnehagen er en viktig kultur- og inkluderingsarena. Emnet skal gi innsikt i arbeid med ulike religiøse og kulturelle fortellinger og tradisjoner, og andre kulturelle, musiske og språklige uttrykksformer. Det skal også bidra til kunnskap om inkludering i barnehagen og hvordan man kan legge til rette for et stimulerende språkmiljø for barn med norsk som andrespråk.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, norsk og musikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- Har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og om barns rettigheter
- Har kunnskap om inkludering i barnehagen
- Har grunnleggende kunnskap om det flerkulturelle og flerspråklige samfunnet i Norge
- Har kunnskap om fortellinger, tradisjoner og musikk i ulike kulturer
Ferdighet
Studenten
- Kan legge til rette for arbeid med mangfold og inkludering i barnehagen
- Kan reflektere over asymmetriske maktforhold i barnehagen
- Kan bidra til identitetsdannende prosesser i et flerkulturelt samfunn
- Kan møte barn og foreldre med ulik kulturell bakgrunn
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan jobbe tverrfaglig
- Kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- Kan reflektere over barnehagens rolle i et flerkulturelt samfunn
- Har en begynnende bevissthet om hvordan egne holdninger til samfunn, språk, kulturer og religioner påvirker møtet med mennesker med ulik bakgrunn
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R1-TF3 Poetiske tekster | Muntlig oppgave | Gruppe |
R1-TF5 Nasjonale minoriteter og urfolk | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 3500 | ord | 100 | Intern | Alle | Semesteroppgave på 3500 ord |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Alle arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen.
Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
BMSRL1023:
- R1-TF5 er ekvivalent med R-TF4 fra emneplan for studieåret 2021-22.
- OPG er ekvivalent med inneværende HEM