BMSRL1023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1

    • Nynorsk navn
      Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
    • Engelsk navn
      Society, Religion, World Views and Ethics 1
    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemester
      2025 høst, 2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Ann-Kathrin Bretfeld-Wolf
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

kka

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Emneinnhold

Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er delt i to emner, ett for 1. studieår og ett for 2. studieår.

I 1.studieår er fokuset i emnet på barnehagens samfunnsmandat og barnehagens rolle i et flerkulturelt, flerreligiøst og flerspråklig samfunn. Emnet skal gi innsikt i barnehagen som en pedagogisk virksomhet i det mangfoldige samfunnet. Kunnskap om og holdninger til ulike samfunn, kulturer, religioner og livssyn utgjør et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Emnet tar opp barns oppvekstsvilkår og barns posisjon i samfunnet.

Barnehagen er en viktig kultur- og inkluderingsarena. Emnet skal gi innsikt i arbeid med ulike religiøse og kulturelle fortellinger og tradisjoner, og andre kulturelle, musikalske og språklige uttrykksformer. Det skal også bidra til kunnskap om inkludering i barnehagen, fagdidaktiske arbeidsmåter for å fremme en inkluderende, flerkulturell barnehage og hvordan man kan legge til rette for et stimulerende flerspråklig miljø i barnehagen.

Emnets undervisning blander ulike læringsaktiviteter som f.eks. ekskursjoner, utvikling og gjennomføring av fagdidaktiske opplegg, diskusjoner og forelesninger. Noen få undervisningsøkter kan gjennomføres på engelsk sammen med internasjonale utvekslingsstudenter.

Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, norsk og musikk.

Læringsutbytte

Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • har kunnskap om inkludering i barnehagen
  • har grunnleggende kunnskap om det flerkulturelle og flerspråklige samfunnet i Norge, inkludert ulike religioner og livssyn, samt deres betydning for barnehagens hverdag
  • har kunnskap om fortellinger, tradisjoner og musikk i ulike kulturer
  • har innsikt i mangfoldsbegrepet og kritiske perspektiver på barnehagens pedagogisk arbeid i det flerkulturelle samfunnet

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for arbeid med mangfold og inkludering i barnehagen
  • kan reflektere over asymmetriske maktforhold i barnehagen
  • kan bidra til identitetsdannende prosesser i et flerkulturelt samfunn
  • kan møte barn og foreldre med ulik kulturell bakgrunn
  • kan formilde fortellinger fra ulike kulturer og religioner og ta i bruk andre fagdidaktiske arbeidsmåter for å synliggjør kulturelt mangfold i barnehagen på en kultursensitiv måte

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan jobbe tverrfaglig
  • kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • kan reflektere over barnehagens rolle i et flerkulturelt samfunn
  • kan sette seg inn i andre menneskers perspektiver og viser en begynnende forståelse for ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger
  • har en begynnende bevissthet om hvordan eget kulturelt ståsted og egne holdninger til samfunn, språk, kulturer og religioner påvirker møtet med mennesker med ulik bakgrunn

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
R1-TF8. Mikro-undervisningFramføring/presentasjonIndividuell
R1-TF3. Fortelling og poetiske teksterMuntlig oppgaveGruppe
R1-TF7. Arbeid med kulturelt mangfold i barnehagenSkriftlig oppgaveIndividuell
OBLTS Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R1-TF8. Mikro-undervisning
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R1-TF3. Fortelling og poetiske tekster
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R1-TF7. Arbeid med kulturelt mangfold i barnehagen
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS Obligatorisk tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
MappeeksamenMAP1Gruppe, med individuell vurdering5minutter30InternAlleBasert på R1-TF3, leveres som lydfil eller video.
MappeeksamenMAP2Individuell2600ord70InternAlleBasert på R1-TF7.

Vurderinger

Vurderingsform:Mappeeksamen
Gruppering:Gruppe, med individuell vurdering
Tid/omfang:5
Enhet:minutter
Vekting:30
Merknader:Basert på R1-TF3, leveres som lydfil eller video.
Hjelpemidler:Alle
Kode:MAP1
Sensorordning:Intern
Vurderingsform:Mappeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:2600
Enhet:ord
Vekting:70
Merknader:Basert på R1-TF7.
Hjelpemidler:Alle
Kode:MAP2
Sensorordning:Intern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen: 

MAP1: R1-TF3

MAP2: R1-TF7, R1-TF8, OBLTS