BMSRL1023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Nynorsk navnSamfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Engelsk navnSociety, Religion, World Views and Ethics 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2025 høst, 2026 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligAnn-Kathrin Bretfeld-Wolf
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er delt i to emner, ett for 1. studieår og ett for 2. studieår.
I 1.studieår er fokuset i emnet på barnehagens samfunnsmandat og barnehagens rolle i et flerkulturelt, flerreligiøst og flerspråklig samfunn. Emnet skal gi innsikt i barnehagen som en pedagogisk virksomhet i det mangfoldige samfunnet. Kunnskap om og holdninger til ulike samfunn, kulturer, religioner og livssyn utgjør et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Emnet tar opp barns oppvekstsvilkår og barns posisjon i samfunnet.
Barnehagen er en viktig kultur- og inkluderingsarena. Emnet skal gi innsikt i arbeid med ulike religiøse og kulturelle fortellinger og tradisjoner, og andre kulturelle, musikalske og språklige uttrykksformer. Det skal også bidra til kunnskap om inkludering i barnehagen, fagdidaktiske arbeidsmåter for å fremme en inkluderende, flerkulturell barnehage og hvordan man kan legge til rette for et stimulerende flerspråklig miljø i barnehagen.
Emnets undervisning blander ulike læringsaktiviteter som f.eks. ekskursjoner, utvikling og gjennomføring av fagdidaktiske opplegg, diskusjoner og forelesninger. Noen få undervisningsøkter kan gjennomføres på engelsk sammen med internasjonale utvekslingsstudenter.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, norsk og musikk.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- har kunnskap om inkludering i barnehagen
- har grunnleggende kunnskap om det flerkulturelle og flerspråklige samfunnet i Norge, inkludert ulike religioner og livssyn, samt deres betydning for barnehagens hverdag
- har kunnskap om fortellinger, tradisjoner og musikk i ulike kulturer
- har innsikt i mangfoldsbegrepet og kritiske perspektiver på barnehagens pedagogisk arbeid i det flerkulturelle samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for arbeid med mangfold og inkludering i barnehagen
- kan reflektere over asymmetriske maktforhold i barnehagen
- kan bidra til identitetsdannende prosesser i et flerkulturelt samfunn
- kan møte barn og foreldre med ulik kulturell bakgrunn
- kan formilde fortellinger fra ulike kulturer og religioner og ta i bruk andre fagdidaktiske arbeidsmåter for å synliggjør kulturelt mangfold i barnehagen på en kultursensitiv måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan jobbe tverrfaglig
- kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- kan reflektere over barnehagens rolle i et flerkulturelt samfunn
- kan sette seg inn i andre menneskers perspektiver og viser en begynnende forståelse for ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger
- har en begynnende bevissthet om hvordan eget kulturelt ståsted og egne holdninger til samfunn, språk, kulturer og religioner påvirker møtet med mennesker med ulik bakgrunn
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R1-TF8. Mikro-undervisning | Framføring/presentasjon | Individuell |
R1-TF3. Fortelling og poetiske tekster | Muntlig oppgave | Gruppe |
R1-TF7. Arbeid med kulturelt mangfold i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Gruppe, med individuell vurdering | 5 | minutter | 30 | Intern | Alle | Basert på R1-TF3, leveres som lydfil eller video. |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | 2600 | ord | 70 | Intern | Alle | Basert på R1-TF7. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen:
MAP1: R1-TF3
MAP2: R1-TF7, R1-TF8, OBLTS