Semestre
BMSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet fokuserer på samfunnskunnskap og etikk, ulike religiøse og ikke-religiøse livssyn og kulturenes tradisjoner.
Kunnskap om og holdninger til ulike religioner, livssyn og samfunn danner et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer. Videre tas personalets oppgaver og ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner opp. Etisk og filosofisk grunnlagstenkning med innsikt i ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger skal bidra til kritisk, etisk refleksjon knyttet til praksis, med særlig henblikk på personalets væremåte i møte med barn og foresatte.
Med utgangspunkt i barnehagens arbeid for aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn utgjør forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, mangfold og likestilling samt ledelse tyngdepunkter i dette kunnskapsområdet.
Arbeidskravene vektlegger tverrfaglig arbeid i grupper og muntlige framlegg slik at studenten kan få trene seg på å fremstå som fagpersoner.
Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og RLE.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk 2 består av tre overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barnehagen i et mangfoldig samfunn
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- Har kunnskap om nærmiljøets betydning og kan arbeide reflektert med barnehagens forhold til dette
- kan reflektere over hva likestilling og likeverd betyr i møte med barn og voksne i mangfoldig samfunn
- har forståelse for ulike
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst og om barn, familie og barnehage i den moderne velferdsstaten
- har kunnskap om ulike religioner og livssyn, og deres plass i ulike kulturer og samfunn
Tema 2: Barn i sårbare situasjoner
- har kunnskap om barns reaksjoner i krise og sorg,
- kan reflektere over voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan barnehagen kan hjelpe og støtte i samarbeid med foresatte
Tema 3: Ledelse og etisk refleksjon
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og handlinger, og møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv
- kan reflektere over betydningen av interkulturell kompetanse og kan gi etisk veiledning til barn, foresatte og personale
- kan reflektere over hva demokrati og medvirkning betyr i møte med barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i foreldresamarbeid og kan legge til rette for foreldremedvirkning i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering og undring
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R2-TF2: Livssynsminoriteter og nærmiljø | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-RL1: Livsynsmangfold i barnehagens årsplan | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-PD2: Barn i sårbare situasjoner. Gruppe, muntlig og posterpresentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
R2-SF1: Demokrati og medvirkning i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Rammeplan for barnehagen |
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |