BMSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligMarit Hallset Svare
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet fokuserer på samfunnskunnskap og etikk, ulike religiøse og ikke-religiøse livssyn og kulturenes tradisjoner.
Kunnskap om og holdninger til ulike religioner, livssyn og samfunn danner et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer. Videre tas personalets oppgaver og ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner opp. Etisk og filosofisk grunnlagstenkning med innsikt i ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger skal bidra til kritisk, etisk refleksjon knyttet til praksis, med særlig henblikk på personalets væremåte i møte med barn og foresatte. Sentralt i emnet er tema som barnehagen i et mangfoldig samfunn, barn i sårbare situasjoner, samt ledelse og etisk refleksjon.
Med utgangspunkt i barnehagens arbeid for aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn utgjør forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, mangfold og likestilling samt ledelse tyngdepunkter i dette kunnskapsområdet.
Arbeidskravene vektlegger tverrfaglig arbeid i grupper og muntlige framlegg slik at studenten kan få trene seg på å fremstå som fagpersoner.
Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og RLE.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om nærmiljøets betydning og kan arbeide reflektert med barnehagens forhold til dette
- kan reflektere over hva likestilling og likeverd betyr i møte med barn og voksne i mangfoldig samfunn
- har forståelse for ulike verdier og oppvekstvilkår for barn i forskjellige kulturer
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst og om barn, familier og barnehager i den moderne velferdsstaten
- har kunnskap om ulike religioner og livssyn, og deres plass i ulike kulturer og samfunn, og kan anvende kunnskapen med tanke på markering av merkedager og formidling av fortellinger
- har kunnskap om barns reaksjoner i krise og sorg
- Har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
- kan reflektere over voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan barnehagen kan hjelpe og støtte i samarbeid med foresatte
- har en begynnende kunnskap om etisk teori med tanke på å kunne identifisere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv
- kan reflektere over betydningen av interkulturell kompetanse
- kan reflektere over hva demokrati og medvirkning betyr i møte med barn og voksne i barnehagen
- kan støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering og undring
- har kunnskap om og ferdigheter i foreldresamarbeid og kan legge til rette for foreldremedvirkning i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R2-PD1: Barn i sårbare situasjoner. Gruppe, muntlig og posterpresentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
R2-RL1: Livsynsmangfold i barnehagens årsplan | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-TF3: Demokrati og medvirkning i barnehagen. Bearbeides og leveres i eksamensmappa som individuelt skriftlig mappebidrag 1. | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF4: Fag og fortelling. Bearbeides, og leveres i eksamensmappa som mappebidrag 2. | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | 2000 | ord | 50 % | Intern | alle | Demokrati. Mappen baseres på arbeidskravene R2-TF3, R2-RL1 og OBLTS |
Mappeeksamen | MAP3 | Individuell | 2000 | ord | 50 % | Intern | alle | Fag og fortelling. Mappen baseres på arbeidskravene R2-TF4 og RD-PD1 |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Mappe 2 krever at arbeidskravene R2-TF3, R2-RL1 og OBLTS er bestått.
Mappe 3 krever at arbeidskravene R2-TF4 og RD-PD1 er bestått.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |