BMSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligIne Rolseth Bratsvedal
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet SRLE består av emnene BMSRL1023 i første studieår og BMSRL2023 i andre studieår. Kunnskapsområdet fokuserer på samfunnskunnskap og etikk, ulike religiøse og ikke-religiøse livssyn og kulturenes tradisjoner.
I emnet BMSRL danner kunnskap om og holdninger til ulike religioner, livssyn og samfunn et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer. Videre tas personalets oppgaver og ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner opp. Etisk og filosofisk grunnlagstenkning med innsikt i ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger skal bidra til kritisk, etisk refleksjon knyttet til praksis, med særlig henblikk på personalets væremåte i møte med barn og foresatte. Sentralt i emnet er tema som barnehagen i et mangfoldig samfunn, med fokus på bærekraftig utvikling, barn i sårbare situasjoner, samt ledelse og etisk refleksjon. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Med utgangspunkt i barnehagens arbeid for aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn utgjør forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, mangfold og likestilling samt ledelse tyngdepunkter i dette kunnskapsområdet.
Arbeidskravene vektlegger tverrfaglig arbeid i grupper og muntlige framlegg slik at studentene kan få trene seg på å fremstå som fagpersoner.
Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og RLE.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Studenten
- har relevant kunnskap om Norge som et mangfoldig samfunn og hva det betyr for barnehagens hverdagsliv
- har relevant kunnskap om ulike religioner og livssyn, og deres plass i ulike kulturer og samfunn
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
- har kunnskap om hvordan barnehagen kan gi barn opplevelser og læringsmuligheter knyttet til barns familier og nærmiljø
- har god kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
- har relevant kunnskap om foreldresamarbeid og foreldremedvirkning i et mangfoldsperspektiv
- har kunnskap om ulike sider ved barns livsmestring og helse
- har kunnskap om ulike oppvekstsvilkår og mangfold, samt velferdsstatens betydning for barns oppvekstsvilkår
- har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
- har kunnskap om barns reaksjoner i krise og sorg
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode, kunnskapssyn og kildekritikk
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan barnehagen kan hjelpe og støtte i samarbeid med foresatte og andre hjelpeinstanser
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- kan anvende kunnskap om ulike religioner og livssyn, og deres plass i ulike kulturer og samfunn
- har begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser
- har ferdigheter i foreldresamarbeid og kan legge til rette for foreldremedvirkning i barnehagen
- kan reflektere over betydningen av ansattes interkulturelle kompetanse i barnehagen
- kan reflektere over hva kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd betyr i møte med barn og voksne i et mangfoldig samfunn
- kan støtte barn i deres nysgjerrighet og undring over livssynsmessige spørsmål
- er bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet
- kan møte barn og familier med ulike verdigrunnlag
- kan reflektere over hvordan barnehager forholder seg til arbeid med livsmestring og helse
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer i barnehagens hverdagsliv og begrunne sine handlingsvalg
- kan arbeide profesjonelt med mangfold som ressurs for å skape en flerkulturell barnehage
- kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til barnehagen
- har forståelse for sammenheng mellom FNs bærekraftsmål, nærmiljø, etikk og globale utfordringer
- kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- har et begynnende faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
R2- PD2. Barn med nedsatt funksjonsevne, poster | Framføring/presentasjon | Gruppe |
R2-SF1. Demokrati og medvirkning , del 1 | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-SF2. Demokrati og medvirkning, del 2 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF2. Nærmiljø i et mangfoldsperspektiv, del 1 | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-TF3. Nærmiljø i et mangfoldsperspektiv, del 2 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF4. Barnehagens digitale hverdag, digitale muligheter og utfordringer | Muntlig oppgave | Gruppe |
R2-PD1. Ledelse i barnehagen, poster | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 3500 | ord | 100 | Intern | alle | Arbeidskrav som må godkjennes før eksamen: R2-PD1 R2-PD2 R2-SF1 R2-SF2 R2-TF2 R2-TF3 R2-TF4 OBLTS |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav er ekvivalent med
R2-PD1 ekvivalent til R2-PD2 (BMSRL2020)
R2-RL1 (BMSLR2020) går ut.
R2-TF3 (BMSRL2020) er todelt, dette er nå synliggjort i nytt R2-SF 1 (BMSLR2023) og R2-SF 2 (BMSRL2023). Studenten gjør bare den delen som vedkommende mangler.
R2-TF4 del 1 og 2 (BMSRL2020) ekvivalent til R2-TF2 (BMSRL2023) og R2-TF3 (BMSRL2023).
R2-TF4 (BMSRL2023) og R2-PD1 (BMSRL2023) er nye og må tas.