BMSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemester
      2023 høst, 2024 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2024 vår
    • Emneansvarlig
      Ann-Kathrin Bretfeld-Wolf
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

Eva Stai Brønstad

Emneinnhold

Kunnskapsområdet SRLE består av emnene BMSRL1023 i første studieår og BMSRL2023 i andre studieår.

I andre studieår danner kunnskap om ulike religioner, livssyn og samfunn et viktig grunnlag for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer. Etisk grunnlagstenkning og innsikt i ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger skal bidra til kritisk refleksjon knyttet til praksis, med særlig fokus på personalets væremåte i møte med barn og foresatte.

Med utgangspunkt i barnehagens arbeid for aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn utgjør forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, mangfold og likestilling samt ledelse tyngdepunkter i dette kunnskapsområdet. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.

Sentralt i emnet er tema som barnehagen i et mangfoldig samfunn, barn i sårbare situasjoner, samt ledelse og etisk refleksjon. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.

Kildekritikk, samfunnsvitenskapelig metode og ulike kunnskapssyn inngår i emnet. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer. Arbeidskravene vektlegger tverrfaglig arbeid i grupper og muntlige framlegg slik at studentene kan få trene seg på å fremstå som fagpersoner.

Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og RLE.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om Norge som et mangfoldig samfunn og ulike religioner og livssyn som finnes  i dette samfunnet, samt hva det betyr for barnehagens hverdagsliv
  • har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
  • har relevant kunnskap om foreldresamarbeid og foreldremedvirkning i et mangfoldsperspektiv
  • har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne
  • har kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena

 

Ferdigheter

Studenten

  • viser etisk bevissthet og begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser
  • har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
  • kan møte barn og familier med ulike livssyn og verdigrunnlag, og legge til rette for medvirkning og samarbeid, samt reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
  • kan reflektere over hvordan barnehagen som en arena for sosial utjevning kan fremme livsmestring og helse for barn
  • kan reflektere over voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan barnehagen kan bidra i samarbeid med foresatte og andre hjelpeinstanser
  • er bevisst asymmetriske maktforhold i barnehagen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til barnehagen 
  • har forståelse for sammenheng mellom FNs bærekraftsmål, nærmiljø, etikk og globale utfordringer
  • kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer og reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn
  • kan arbeide profesjonelt og tverrfaglig med mangfold som ressurs for å skape en flerkulturell barnehage 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
R2-TF5 Barn med nedsatt funksjonsevneFramføring/presentasjonGruppe, med individuell vurdering
R2-SF2. Demokrati og medvirkningSkriftlig oppgaveIndividuell
R2-TF6 Tverrfaglighet i barnehagenMuntlig oppgaveGruppe, med individuell vurdering
OBLTSOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2-TF5 Barn med nedsatt funksjonsevne
Individuell/gruppe:Gruppe, med individuell vurdering
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2-SF2. Demokrati og medvirkning
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2-TF6 Tverrfaglighet i barnehagen
Individuell/gruppe:Gruppe, med individuell vurdering
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
OppgaveOPGIndividuell3500ord100Intern alle

Vurderinger

Vurderingsform:Oppgave
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:3500
Enhet:ord
Vekting:100
Merknader:
Hjelpemidler: alle
Kode:OPG
Sensorordning:Intern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen.

Ekvivalente arbeidskrav:

BMSRL2020: 

R2-PD1 ekvivalent med R2-TF5
R2-TF3 er ekvivalent med  R2-SF 2

BMSRL2023: 

R2-PD2 er ekvivalent med R2-TF5

 

R2-TF6 er nytt og må tas.