BMSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2023 høst, 2024 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligAnn-Kathrin Bretfeld-Wolf
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet SRLE består av emnene BMSRL1023 i første studieår og BMSRL2023 i andre studieår.
I andre studieår danner kunnskap om ulike religioner, livssyn og samfunn et viktig grunnlag for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer. Etisk grunnlagstenkning og innsikt i ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger skal bidra til kritisk refleksjon knyttet til praksis, med særlig fokus på personalets væremåte i møte med barn og foresatte.
Med utgangspunkt i barnehagens arbeid for aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn utgjør forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, mangfold og likestilling samt ledelse tyngdepunkter i dette kunnskapsområdet. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.
Sentralt i emnet er tema som barnehagen i et mangfoldig samfunn, barn i sårbare situasjoner, samt ledelse og etisk refleksjon. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.
Kildekritikk, samfunnsvitenskapelig metode og ulike kunnskapssyn inngår i emnet. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer. Arbeidskravene vektlegger tverrfaglig arbeid i grupper og muntlige framlegg slik at studentene kan få trene seg på å fremstå som fagpersoner.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og RLE.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om Norge som et mangfoldig samfunn og ulike religioner og livssyn som finnes i dette samfunnet, samt hva det betyr for barnehagens hverdagsliv
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
- har relevant kunnskap om foreldresamarbeid og foreldremedvirkning i et mangfoldsperspektiv
- har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne
- har kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
Ferdigheter
Studenten
- viser etisk bevissthet og begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- kan møte barn og familier med ulike livssyn og verdigrunnlag, og legge til rette for medvirkning og samarbeid, samt reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
- kan reflektere over hvordan barnehagen som en arena for sosial utjevning kan fremme livsmestring og helse for barn
- kan reflektere over voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan barnehagen kan bidra i samarbeid med foresatte og andre hjelpeinstanser
- er bevisst asymmetriske maktforhold i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til barnehagen
- har forståelse for sammenheng mellom FNs bærekraftsmål, nærmiljø, etikk og globale utfordringer
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer og reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn
- kan arbeide profesjonelt og tverrfaglig med mangfold som ressurs for å skape en flerkulturell barnehage
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R2-TF5 Barn med nedsatt funksjonsevne | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
R2-SF2. Demokrati og medvirkning | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF6 Tverrfaglighet i barnehagen | Muntlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 3500 | ord | 100 | Intern | alle |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen.
Ekvivalente arbeidskrav:
BMSRL2020:
R2-PD1 ekvivalent med R2-TF5
R2-TF3 er ekvivalent med R2-SF 2
BMSRL2023:
R2-PD2 er ekvivalent med R2-TF5
R2-TF6 er nytt og må tas.