BMSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Nynorsk navnSamfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Engelsk navnSociety, Religion, World Views and Ethics 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligAnn-Kathrin Bretfeld-Wolf
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er delt i to emner, ett for 1. studieår og ett for 2. studieår.
I andre studieår danner kunnskap om ulike religioner, livssyn og samfunn et viktig grunnlag for å kunne forstå og møte mennesker fra forskjellige kulturer, med ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger. Etisk grunnlagstenkning skal bidra til kritisk refleksjon knyttet til praksis, med særlig fokus på personalets væremåte i møte med barn og foreldre.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk arena og gi forståelse for forholdet mellom individ og samfunn, internasjonale konvensjoner, politiske strukturer, mangfold og likestilling. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.
Sentralt i emnet er tema som barnehagen i et mangfoldig samfunn, barn i sårbare situasjoner, samt pedagogisk ledelse og etisk refleksjon. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foreldre og ulike instanser utenfor barnehagen.
Kritisk tenkning, kildekritikk og ulike kunnskapssyn inngår i emnet. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og RLE.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det flerkulturelle Norge og ulike religioner og livssyn som finnes i dette samfunnet, samt hva det betyr for barnehagens hverdagsliv
- har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
- har grunnleggende kunnskap om pedagogisk mangfoldsledelse og veiledning
- har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne og hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende, likestilt og demokratisk arena
- har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn
- har kunnskap om samfunnets utvikling med vekt på velferdsstaten, og barnehagen som arena for sosial utjevning
- har grunnleggende kunnskaper om kritisk tenkning i møte med forskning og teori
- har kunnskap om mangfoldsbegrepet og interseksjonalitet, samt bred kunnskap om kulturelt mangfold og grunnleggende kunnskap om funksjons-, kjønns- og seksualitetsmangfold
Ferdigheter
Studenten
- viser etisk bevissthet i arbeid med ulike pedagogiske prosesser
- har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
- kan møte barn og familier med ulike livssyn og verdigrunnlag, og legge til rette for medvirkning og samarbeid, samt reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap
- kan reflektere over voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan barnehagen kan bidra i samarbeid med foreldre og andre hjelpeinstanser
- kan reflektere kritisk over asymmetriske maktforhold i barnehagen
- kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for fagdidaktisk arbeid med RLE og samfunnsfag på en respektfull og kultursensitiv måte
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for sammenheng mellom FNs bærekraftsmål, globale utfordringer og nærmiljø
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer og reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn og barnehagens formålsbestemmelse
- kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
- kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personalet med ulik bakgrunn med sikte på å skape et inkluderende felleskap
- kan arbeide profesjonelt og tverrfaglig med mangfold som ressurs i samarbeid med foreldre for å fremme en inkluderende barnehage
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
R2-TF5 Barn med nedsatt funksjonsevne | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
R2-SF2. Demokrati og medvirkning | Skriftlig oppgave | Individuell |
R2-TF6 Tverrfaglighet i barnehagen | Muntlig oppgave | Gruppe, med individuell vurdering |
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG | Individuell | 3500 | ord | 100 | Intern | alle |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen.
Ekvivalente arbeidskrav:
BMSRL2020:
R2-PD1 ekvivalent med R2-TF5
R2-TF3 er ekvivalent med R2-SF 2
BMSRL2023:
R2-PD2 er ekvivalent med R2-TF5