BMSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Nynorsk navnSamfunn, religion, livssyn og etikk 2
- Engelsk navnSociety, Religion, World Views and Ethics 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2025 høst, 2026 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligAnn-Kathrin Bretfeld-Wolf
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er delt i to emner, ett for 1. studieår og ett for 2. studieår.
I andre studieår danner kunnskap om ulike religioner, livssyn og samfunn et viktig grunnlag for å kunne forstå og møte mennesker fra forskjellige kulturer, med ulike menneskesyn og virkelighetsoppfatninger. Etisk grunnlagstenkning skal bidra til kritisk refleksjon knyttet til praksis, med særlig fokus på personalets væremåte i møte med barn og foreldre.
Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk arena og gi forståelse for forholdet mellom individ og samfunn, internasjonale konvensjoner, politiske strukturer, mangfold og likestilling. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.
Sentralt i emnet er tema som nasjonale minoriteter og urbefolkningens rettigheter, kulturer og hverdagsliv, barnehagen i et mangfoldig samfunn, barn i sårbare situasjoner, samt pedagogisk ledelse og etisk refleksjon. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foreldre og ulike instanser utenfor barnehagen.
Kritisk tenkning, kildekritikk og ulike kunnskapssyn inngår i emnet. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.
Emnets undervisning blander ulike læringsaktiviteter som f.eks. ekskursjoner, utvikling og gjennomføring av fagdidaktiske opplegg, diskusjoner og forelesninger. Noen få undervisningsøkter kan gjennomføres på engelsk sammen med internasjonale utvekslingsstudenter.
Emnet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, pedagogikk og RLE.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike religioner og livssyn, samt kulturelt og sosialt mangfold, inkludert samisk kultur, nasjonale minoriteter og urfolks rettigheter.
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, med fokus på verdier som likeverd, likestilling, inkludering og sosial utjevning i et flerkulturelt samfunn.
- har kunnskap om barns rettigheter som er bygd på internasjonale konvensjoner og har innsikt i barnehagens rolle i lys av bærekraft, velferdsstatens funksjon og samfunnsutvikling, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv.
- har kunnskap om pedagogisk mangfoldsledelse og veiledning i barnehagen, og bidra til et inkluderende, likestilt og demokratisk miljø.
- har kunnskap om hvordan man kan støtte barn med særskilte behov, tilpasse barnehagen etter barns ulike behov og ivareta barns rettigheter og velferd med etisk forståelse.
Ferdigheter
Studenten
- viser etisk bevissthet og dømmekraft i pedagogiske prosesser, blant annet i forhold til barns digitale hverdag.
- kan møte barn og familier med ulike livssyn og verdigrunnlag, og legge til rette for medvirkning og samarbeid for å skape et inkluderende fellesskap.
- kan reflektere over voksnes ansvar for barn med særskilte behov og barnehagens rolle i samarbeid med foreldre og hjelpeinstanser.
- kan reflektere kritisk over maktforhold i barnehagen.
- kan begrunne og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag.
- kan i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for fagdidaktisk arbeid med RLE og samfunnsfag på en respektfull og kultursensitiv måte.
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for kritisk tenkning og kritiske perspektiver på barnehagens pedagogisk arbeid i det flerkulturelle samfunnet.
- har forståelse for sammenheng mellom FNs bærekraftsmål, globale utfordringer og nærmiljø.
- kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer og reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn og barnehagens formålsbestemmelse.
- kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg.
- kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personalet med ulik bakgrunn med sikte på å skape et inkluderende felleskap.
- kan arbeide profesjonelt og tverrfaglig med mangfold som ressurs i samarbeid med foreldre for å fremme en inkluderende barnehage.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R2-TF8. Simulerte foreldresamtaler | Muntlig oppgave | Individuell |
R2-TF9. Medvirkning og inkludering i en barnehage preget av mangfold | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS. Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1500 | ord | 30 | Intern | Alle | Basert på R2-TF8. |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | 2600 | ord | 70 | Intern | Alle | Basert på R2-TF9. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav må være godkjent før eksamen:
MAP1: R2-TF8
MAP2: R2-TF9, OBLTS